Den danske underleverandør til vindmølleindustrien, HydraSpecma har i et lovende forsøg testet nye teknologier, der nemt og hurtigt hjælper medarbejderne med at finde og plukke de rigtige komponenter på lageret. Forsøget er sket i et MADE Udviklingsprojekt, og HydraSpecma ser et stort potentiale for at accelerere plukkeprocessen og dermed styrke konkurrencedygtigheden.
Augmented Reality blander den fysiske og den digitale verden. Når man tager et par AR-briller på eller holder en tablet foran sig, kan man navigere rundt i den fysiske virkelighed, samtidig med at der bliver lagt et virtuelt lag ovenpå. De udvidede digitale instruktioner er især nyttige, hvis man skal guides igennem en proces eller finde de rigtige komponenter på et stort lager.
Den form for en digital varehusassistent er blevet testet hos HydraSpecma i et MADE Udviklingsprojekt. Her har de i et halvt år delt viden med virksomheden Landia, der fremstiller pumper og kompressorer, og fået sparring fra Alexandra Instituttet.
Fra hovedlageret i Skjern leverer HydraSpecma rør, adaptere, fittings og andre dele til hydrauliske systemer til bl.a. vindmølleindustrien og landbrugssektoren.
I stedet for at vi i dag skal navigere via skilte, så har vi en formodning om, at en GPS nedlagt i en plukkevogn vil kunne accelerere vores plukkeproces yderligere. Det vil i den sidste ende gavne vores kunder, at de får deres produkt hurtigere, hvilket vil gøre os mere konkurrencedygtige
Daniel S. Andreasen, der er Head of Group Strategy & CSR hos HydraSpecma
Prototype på vejviser
Løsningen er stadig en prototype, der helt simpelt består af at klistre udprintede tags på fabriksgulvet, hvorefter en iPad bruges til vejvisning. Når man kommer hen til en hylde på lageret, så ‘ved’ tabletten, hvor den er henne, og giver besked, når man skal plukke en komponent. På den måde bliver man guidet rundt ved hjælp af en indendørs GPS.
Det kan være med til at reducere fejl og hjælpe nye medarbejdere med at plukke de rigtige komponenter på lageret, forklarer Kaspar Rosengreen Nielsen, Principal Software Architect i DxS Lab i Alexandra Instituttet.
“Det er et godt eksempel på, hvordan AR-teknologien kan skabe værdi i virksomhederne. Hvis man bruger papir, som mange virksomheder stadig gør, når de skal plukke komponenter på lageret, og hvor det står linje efter linje, kan man nemt komme til at overse noget. Vores prototype fjerner noget af kompleksiteten ved hjælp af en digital ordreliste og vejvisning. Det gør det nemmere at udføre de her opgaver,” forklarer han.
Hos mange virksomheder foregår den slags indsamling i dag typisk manuelt ved, at en medarbejder udskriver ordrerne og sætter dem på en plade, hvorefter vedkommende bruger en lineal til at køre ned over linjerne med. AR-løsningen kan være en stor hjælp, når virksomheden får nye medarbejdere eller vikarer ind, som på den måde kan få hjælp på lageret.
’Super positive’ erfaringer
De første erfaringer med brug af assistenten har været ’super positive’ ifølge Daniel S. Andreasen, der er Head of Group Strategy & CSR hos HydraSpecma., De kan godt se ideen i prototypen, men det er også et forskningsprojekt, hvor der vil være en vis investering i at få det ud og køre.
“Vi har kunnet vise, at der er et potentiale i teknologien. Vi kan se, at det giver et mere smidigt flow på lageret, som sikrer, at vi ikke bruger så lang tid, som vi ville uden. Nu er vi jo stadig i afprøvningsfasen, men der er ingen tvivl om, at på et eller andet tidspunkt kommer det her ‘pick by voice’ og ‘pick by vision’ til at dominere. Når løsningerne er der, så vil vi godt være klar,” siger han og uddyber:
“Vi har et ret stort lager både her i Danmark og i Norden, og det her med at finde de rette lokationer vil være en ret stor hjælp. I stedet for at vi i dag skal navigere via skilte, så har vi en formodning om, at en GPS nedlagt i en plukkevogn vil kunne accelerere vores plukkeproces yderligere. Det vil i den sidste ende gavne vores kunder, at de får deres produkt hurtigere, hvilket vil gøre os mere konkurrencedygtige,” forklarer han.
HydraSpecma har moderniseret deres lager og de interne arbejdsprocesser, og de er optaget af at udforske nye teknologier for at styrke konkurrencedygtigheden.
“Vi skal hele tiden udfordre de her nye teknologier. Vi elektrificerer rigtig mange af vores kunders produkter. Det der tidligere var ren hydraulik, parrer vi med elektriske komponenter i stedet. Hele den rejse, som vi er på, kræver et teknologisk mindset. Det skal vi både gøre i forhold til vores kunder og i forhold til interne processer,” siger Daniel S. Andreasen, der er Head of Group Strategy & CSR hos HydraSpecma.
Han ser det som en klar fordel at have en teknisk partner med, som er specialiseret inden for området, når man skal udvikle denne form for løsninger.
“Vi er jo ikke eksperter i ny teknologi uden for vores fagområde. Vi er eksperter i hydrauliske løsninger og ‘Power & Motion’. Så det er klart, at det at have en partner med, som har forsker-brillerne på, det giver os en helt ny vinkel til, hvordan vi skal gribe det an. Det giver ro i sindet, at vi ved, at vi har med folk at gøre, der er specialister inden for de her teknologier, og som kan foreslå de rette løsninger. Det er jo der, at sammenspillet bliver bragt ind, fordi vi kan forklare vores forretningsmæssige behov og dermed få det bedste fra begge verdener,” konkluderer han.
MADE Udviklingsprojekt
Navn: Nye teknologier til Digitalisering af produktionslinjen
Deltagere: HydraSpecma, Landia og Alexandra Instituttet
Formål med projektet:
Indblik i, hvordan nyeste teknologier kan bidrage til digitalisering af produktionslinjen
Afprøvet nyeste interaktionsformer inden for Augmented Reality til instruktion og dokumentation på de enkelte arbejdsstationer
Identificeret de dele af processen, hvor der sker en digital afkobling.
MADE Samarbejdsprojekter samler de tidligere projektformer: MADE Klyngeprojekt og MADE Udviklingsprojekt.