International viden til dansk SMV om poppet aluminium

Metalskum gør komponenter som f.eks. rør og profiler til ladcykler stærkere og mere modstandsdygtige over for bump og stød end ved traditionel fremstilling. Det viser test foretaget af det tyske institut Fraunhofer IFAM for AB Aluminium i et internationalt MADE demonstrationsprojekt. Det er allerede nu ved at give afkast, siger produktionschefen i AB Aluminium. Det var DAMRC, der i et kickstartprojekt pegede virksomheden i retning af udenlandsk viden.

Det polstrer dine møbler, og sørger for stærke robot-vinterdæk.

Skum findes i mange varianter, og virksomheden AB Aluminium, der bl.a. arbejder med bukning og valsning af kundedesignede specialprofiler på CNC-maskiner, satte for at undersøge det: Hvordan kan bruge metalskum i form af varmebehandlet ’poppet’ aluminium til at efterfylde deres rør, så de er smidige og modstandsstyrke.

”Vi gik ind til kickstartprojektet, da en af vores medarbejdere faldt over sådan noget underligt aluminiums-skum. Det antændte en nysgerrighed hos mig, så derfor ville vi i kickstartprojektet blive klogere på, hvad der var af applikationer til det her. Hvordan laver man det? Og kan vi selv lave det? Kan det være relevant for nogle af vores kunder?” siger Joachim Buck, produktionschef i AB Aluminium.

Virksomheden, der er beliggende i Thisted, producerer aluminiumskomponenter – både simple emner som vinklen i en vindueskarm og meget avancerede såsom stiger til jagerfly.

AB Aluminium

producerer højt forædlede emner i aluminium via bl.a. CNC-bearbejdning, plade bearbejdning og stansning
Virksomheden leverer til en lang række brancher lige fra komponenter til fly, robotindustrien og til vindmøller
Stiftet i 1975
55 ansatte
Lokaliseret i Thisted

I kickstartprojektet, der blev faciliteret af DAMRC, fik de indblik i metalskummets egenskaber, og her stod det klart, at der var behov for udenlandsk eksperthjælp for at teste materialets anvendelighed yderligere.

”Vi er glade for at kunne hjælpe AB Aluminium med at sætte dem på sporet af en teknologi, som ikke er meget brugt i Danmark. Det er en spændende produktionsmetode med stort potentiale, og det glæder mig, at vi via MADE kunne vejlede dem i kickstartprojektet med et beslutningsgrundlag og pege videre til næste udviklingstrin,” siger Klaus Bonde Ørskov, direktør i DAMRC.

Efter 30 timers sparring i kickstartprojektet indgik AB Aluminium i et internationalt MADE demonstrationsprojekt af et halvt års varighed, hvor afdelingen for produktionsteknologi og avancerede materialer på det tyske Fraunhofer IFAM Institut i Bremen testede metalskummets effekt på virksomhedens rør.

AB Aluminium undersøgte i et internationalt MADE demonstrationsprojekt, hvordan metalskum kan styrke deres aluminiums profiler med efterfyldning af supportstrukturer inde i rørene, som vist på billedet her.

Popcorn-test i Tyskland

”Vi må jo nok erkende, at det her med skum og aluminiumskum i Danmark, det er ikke noget, vi ved specielt meget om,” forklarer Joachim Buck.

Heldigvis sad Jörg Weise, der har arbejdet med området siden 1999, klar til at dele erfaringer og personligt teste rørene på Fraunhofers lab i Tyskland.

”Det var helt nyt for AB Aluminium at arbejde med metalskum. Vi hjalp dem med at analysere, hvor det giver værdi for dem at benytte teknologien ud fra vores erfaringer fra tidligere gennemførte projekter på det her område,” siger Jörg Weise, Project Manager hos Fraunhofer.

Teknologien, de arbejdede med, minder ifølge Joachim Buck om popcorn. Supportstrukturen fremstilles ved at varme aluminium op til 600 grader, og så udvider det bløde aluminium sig voldsomt og popper.

”Først var vi optaget af at holde vægten på rørene nede, men test viste, at vi kunne få en større stivhed i konstruktionen, og så sprang vi på, fordi det kunne vores kunder nok også finde interessant,” forklarer Joacim Buck.

Komponenter til ladcykler

Den specielle teknologi kan bl.a. bruges til at beskytte ladcykler mod påkørsler.

”Vi kan f.eks. bruge metalskummet til at fremstille lette og stærke komponenter til ladcykler. Pointen var, at vi vil fremstille komponenter i aluminium, der er så lette som mulig og som samtidig er så modstandsdygtige som mulig – og stabile nok til at klare de bump og stød, som virkelighedens produkter kan blive udsat for,” fortæller Joachim Buck.

Sammen med Fraunhofer fyldte de aluminiumsrørene med skum i midten og forsøgte at bukke dem for at se, hvor meget ekstra formstabilitet, skummet gav.

”Test viste, at vi øgede stivheden i konstruktionen med 12 procent, så det var en succes, at den var mere modstandsdygtig overfor buk eller at blive knust,” vurderer Joachim Buck.

AB Aluminium erfarede dermed, at de kan anvende aluminiumskum som supportstrukturer dér, hvor der er behov for at øge styrke på de kritiske steder for emnerne, men hvor dimensionen på hele røret ikke skal ændres, så konstruktionen bliver stærk, men let.

Fraunhofers test viste også, at metalskummet havde størst effekt, når det blev fyldt på rør med tynde vægge, og netop det resultat kan gøre hverdagen lettere for dem, der skal håndtere emnerne:

”Test viste, at den største gevinst ved at benytte metalskum i de her komponenter er, at AB Aluminium er i stand til at styrke komponenter på udvalgte, kritiske områder, så de bliver stærkere, stivere og generelt lettere. Hvis det er komponenter til en ladcykel, kan det forbedre cyklistens sikkerhed og formindske materialeforbruget i fremstillingen, og det er penge værd,” vurderer Jörg Weise, project manager hos Fraunhofer.

En lang, lang liste

”Jörg besøgte os og var velforberedt til tænderne – og derefter har jeg simpelthen en liste, så lang så lang med potentielle applikationer ude hos vores nuværende kunder. Det ville kunne øge vores konkurrenceevne, der er stort set ikke andre, der arbejder med metalskum,” siger Joachim Buck.

Virksomheden har ifølge produktionschefen fået en mere dybdegående forståelse for brugen af aluminiumsskum og dens begrænsninger. Nu vil AB Aluminium koncentrere sig om at finde en kunde, der ’tør udfordre deres egen måde at tænke på’, så de kan bruge den poppede aluminium til at fremstille stærke, mere stabile og kosteffektive løsninger. Og måske er der ikke så lang vej igen til at finde sådan en kunde:

Jeg har allerede modtaget en forespørgsel på et produkt med ”poppet” aluminium, så vores internationale MADE demonstrationsprojekt er allerede ved at give et godt afkast for os. Det er altid dejligt.

Joachim Buck, produktionschef i AB Aluminium.

Resultatet glæder den tyske samarbejdspartner: “Vi er glade for at kunne hjælpe AB Aluminium med at få ny viden om det her materiale og give dem indsigt i, hvor de med fordel kan benytte den her særlige teknologi,” siger Jörg Weise project manager hos Fraunhofer.

Har du også brug for hjælp fra udenlandske eksperter?

”Vi kender eksperter ude i verden, og vi kan hjælpe din produktionsvirksomhed med at blive forbundet til de rette eksperter og løse lige netop de udfordringer, I har – måske i et direkte samarbejde, måske som partner i et EU projekt,” siger Merete Nørby, international chefkonsulent i MADE.

Send jeres udfordring til Merete – så forsøger vi at hjælpe jer videre:

Merete Nørby

International chefkonsulent, ph.d.

Mobil: +45 2112 3991
Mail: mnorby@made.dk

Ansøg om kickstartprojekt

Det er gratis at deltage i et kickstartprojekt – virksomheden investerer blot med sin egen tid i form af en enkelt arbejdsuge.

Målgruppen er SMV’er, der har et betydeligt uudnyttet innovationspotentiale, og som har ambitioner om deltagelse i innovationsaktiviteter men meget begrænset erfaring.

Vi behandler ansøgninger løbende.

Hvis du har spørgsmål til kickstartprojekter, er du meget velkommen til at kontakte:

Chefkonsulent Helmut Schwartz, MADE

+45 4226 0359

Chefkonsulent Henning Ole Hedeland, MADE

+45 2112 0242

Chefkonsulent Preben Dahl Johansen, MADE

+45 2130 5009

Direktør i DAMRC, og projektleder på Kickstart Klaus Bonde Ørskov,

tlf. +45 3051 60 85.

Kickstartprojekter er finansieret af en bevilling fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og Den Europæiske Regionalfond.

Andre nyheder

Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel