Extended Reality har potentiale til at halvere tid på robotprogrammering

Smooth Robotics laver svejserobot-løsninger og har testet, hvordan extended reality kan bruges i programmering af robotter i et MADE EdTech projekt. De forudser, at teknologien kan reducere programmeringstiden for en typisk svejsning fra 20-30 minutter til 5-10 minutter.

Der er global mangel på svejsere. I USA alene kommer der til at mangle 400.000 svejsere i 2024 ifølge the American Welding Society. Den odenseanske robotvirksomhed Smooth Robotics udvikler robotsystemer til svejsning, så en svejser kan håndtere langt flere svejsninger på en dag, men der er en udfordring.

Svejseren skal nemt kunne programmere robotten.

Smooth Robotics har skabt en løsning kaldet SmoothTool, som virker til cobots også kaldet kollaborative robotter, som der – ligesom navnet antyder – kan samarbejde med mennesker idet, man kan gå helt tæt på en cobot, uden at det er et sikkerhedsproblem.

Det er straks sværere med de indhegnede industrirobotter, hvor svejserne af sikkerhedsmæssige årsager ikke kan programmere den ved fysisk at guide robotarmen rundt i det ønskede svejsemønster.

Kan lige så godt vænne sig til teknologien

I et MADE EdTech projekt har virksomheden fået hjælp af Cadpeople, som er specialiseret i Extended Reality løsninger (se boks til venstre). I projektet fik Smooth Robotics udviklet en pilot til at teste om Virtual Reality (VR) kunne bruges til at lette programmeringen af industrielle svejserobotter.

Cobot programmet Smooth Tool i aktion:

Extended Reality

Extended Reality er et paraplybegreb for teknologier, der udvider ens digitale oplevelse ud over den vante 2-dimensionelle skærm.  Det dækker over Virtual Reality (VR), hvor man tager en brille på og kan bevæge sig i et forprogrammeret virtuelt 3D-univers.

Det dækker også Augmented Reality (AR), hvor man tager en brille på, der lægger et forprogrammeret virtuelt lag ovenpå virkeligheden. Her kan du for eksempel kigge på og gå rundt om et virkeligt bord, hvor AR laget viser en virtuel 3D-model ovenpå bordet.

Slutteligt dækker Extended Reality over Mixed Reality, hvor f.eks. AR og VR kombineres på nye måder.

Her blev en virtual reality funktion til at tegne og teste resultater af svejsebaner lagt ind i robotvirksomhedens programmeringsplatform. Funktionen skal bruges i oplæring og i reelle arbejdssituationer med svejserobotter.

”Vi ville gerne skabe et proof-of-concept,” siger Mark Kromann, COO i Smooth Robotics, om projektet og tilføjer:

”Vi tænker, at det her er en af fremtidens teknologier, så det er godt at vænne sig til det allerede nu.”

Se ovenfor en test af Smooth Robotics Virtual Reality værktøj til robotprogrammering.

Smooth Robotics

Smooth Robotics er en robotvirksomhed stiftet i 2017 i Odense.

Virksomheden har udviklet løsningen SmoothTool, som hjælper svejseren med at programmere en kollaborativ robot (cobot) til at udføre svejsearbejdet.

Virksomheden er nu ved at udvikle en lignende løsning til industrirobotter.

I dag har virksomheden 13 fuldtidsansatte.

Effektivt at programmere ved at bevæge robotten

Piloten har skabt grobund for en idé om at genskabe det, der virker godt i Smooth Robotics cobot programmeringsprogram. Nemlig, at svejseren kan bevæge sig rundt om emnet, der skal svejses i 3D, og med hænderne kan markere svejsebanen for en virtuel robot, inden den rigtige robot svejser selvsamme bane.

Dette kan lade sig gøre med virtual reality, da sikkerhedsafstanden til den industrielle robot kan bevares, når svejseren i god afstand fysisk kan guide en digital tvilling af robotten i det virtuelle univers.

”Det virker virkelig godt og effektivt, når der er udviklet en nem brugerflade, har vi lært med SmoothTool,” siger Ahmad Geith, Lead Software Developer i Smooth Robotics.

Her tilføjer Mark Kromann, at netop det at tage noget af det intuitive og lette fra cobots over i industrirobotter er en del af en større udvikling:

”Cobotten og industrirobotten nærmer sig hinanden. Industrirobotten får nemmere interfaces og cobotten flere og flere applikationer.”

Fra 20-30 minutter til 5-10 minutter

I dag foregår programmeringen af industrirobotten med piletaster på en tablet, hvilket teamet har erfaret kan være svært og langsommeligt.

”Det er ikke så nemt med piletasterne og ens opmærksomhed deles mellem skærm og emne. Det kan man komme uden om med Virtual Reality (VR) eller Augmented Reality (AR),” siger Mark Kromann.

”Det tager måske 20-30 minutter at programmere med platformen, men jeg tror, at AR/VR kan få os ned på 5-10 minutter. Det kan blive ekstremt effektivt på sigt,” supplerer Ahmad Geith.

Hør også podcasten om cobottens historie, hvor Smooth Robotics fortæller om deres startup:

Mangler overtalelse og en færdig platform

Dog er der lang vej igen, før VR bliver integreret i Smooth Robotics nye platform til programmering af industrirobotter. Platformen skal for det første lige færdigudvikles.

Derudover mangler Smooth Robotics at få helt styr på, hvordan extended reality bedst udnyttes.

”Vi er stadig ved at lære teknologien at kende. Men det er blevet ret billigt – det her sæt kostede 3.000 kr., så det giver pludselig rigtig god mening at udforske. Så er vi også klare, når der kommer flere og flere anvendelsesmuligheder,” siger Mark Kromann.

Netop at lære teknologien at kende og vænne sig til den er utrolig vigtigt, understreger Lonnie Bach, der var projektleder fra Cadpeople på Smooth Robotics pilotprojekt.

”Folk er vanedyr, og der ligger en større kommunikationsopgave inden, man kan introducere en ny teknologi med en anden type interface,” Lonnie Bach, og tilføjer:

”Men det er vigtigt, at man kan skubbe til ’business as usual’, hvis der skal være plads til innovation”.

EdTech projekt

Et MADE EdTech project giver små- og mellemstore produktionsvirksomheder mulighed for at teste digitale læringsværktøjer som augmented reality og virtual reality sammen med en leverandør af disse løsninger. 

EdTech er kort for Educational Technology og er et fællesbegreb for hele den branche, som arbejder med digitale læringsværktøjer. En virksomhed der arbejder med Educational Technology kan også kaldes for en EdTech.

Med et MADE EdTech projekt kan virksomheden få 250.000 kroner i tilskud til udvikling og test af de digitale værktøjer.

Kontakt chefkonsulent Camilla Nellemann, hvis du gerne vil vide mere om mulighederne for at teste digitale læringsværktøjer i din produktionsvirksomhed.

Camilla Nellemann

Chefkonsulent og ansvarlig for MADE Learning Factory

Mobil: +45 60198186
Mail: cnellemann@made.dk

Andre nyheder

Video
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel