Selvkørende robotter i VOLAs nye fabrik: ”Det findes ikke noget andet sted i verden”

En større flåde af robotter er nu en integreret del af den danske armaturproducent VOLA’s nye fabrik. Verden har hidtil ikke set så stor en skala af selvkørende robotter, der forbedrer produktiviteten, lyder det fra fabriksdirektøren. MADE havde fornøjelsen af at invitere til virksomhedsbesøg, hvor deltagerne fik lov at stige ombord i ’Moderskibet’ for at se de nye maskiner med blåt laserlys, der arbejder side om side med mennesker.

En flok ’utilpassede teenagere’ med egen vejbane har siden januar 2020 trillet rundt i VOLA’s nye fabrik i Horsens.

De har ingen øjne og hverken arme eller hoved, og mod deres natur siger de ikke meget andet end ”Bot”, og det er kun, hvis man står i vejen for dem.

Alligevel har de vist sig at være enormt effektive på fabriksgulvet, så andre produktionsvirksomheder ønsker at lade sig inspirere af deres arbejdsindsats.

Der er tale om otte selvkørende Omron-robotter, der er implementeret for at forbedre den interne logistik og sørge for, at VOLA kan håndtere den stigende efterspørgsel på deres vandhaner og armaturer.

”Vi kalder dem for sjov nogle utilpassede teenagere. De er lidt egenrådige og utålmodige og kan måske forsøge at snige sig foran en anden robot, selvom der ikke er plads. Det er et fint billedsprog, da der er brug for nogle gange at ae dem lidt på kinden og lære dem færdselsreglerne,” fortæller fabriksdirektør Peder Nygaard begejstret og tilføjer:

Bag om VOLA

  • Familieejet virksomhed, der blev grundlagt i 1873.
  • Arne Jacobsen har været med til at grundlægge fundamentet for VOLAS’s design.
  • Har bygget en ny fabrik i Horsens med otte selvkørende robotter for at imødekomme stor efterspørgsel og sikre fleksibel produktion
  • Alle vandhaner fremstilles helt fra bunden i rustfrit messing i Horsens.

”Den her storskala løsning er ikke set før. Vi måtte selv være med til at designe bygningen og udvikle en helt ny struktur. Det her findes ikke noget andet sted i verden.”

Fabriksdirektøren har haft travlt med at takke ja til interesserede journalister og virksomheder, der alle ønsker at se de kollaborative robotter leverer færdigsamlede armaturer til pakkeriet.

Derfor var det et eftertragtet MADE Virksomhedsbesøg hos VOLA, der blev udvidet til både et formiddags- og eftermiddagsevent, hvor der flittigt blev stillet spørgsmål til den futuristiske automationsløsning, der bl.a. skal frigive tid og plads:

”Det vi gerne vil, det er at fokusere på, at vores medarbejdere monterer vandhanerne og sørger for, at der er lavet en ordentlig kvalitetskontrol. Det med at bære og transportere varerne rundt vil vi gerne forsøge at automatisere,” lyder det fra Peder Nygaard.

Det her findes ikke i sådan en størrelse noget andet sted i verden.

Peder Nygaard, Fabriksdirektør i VOLA
Fabriksdirektør i VOLA Peder Nygaard fortæller om virksomhedens implementering af mobile robotter ved MADE Virksomhedsbesøget.

De selvkørende robotter

  • Omron-robotter er udviklet til fabrikken i samarbejde med CesTek Automation og VOLA
  • Otte robotter plukker materialer og henter færdigsamlede produkter i montagearbejdet side om side med medarbejderne
  • Topfart: 6,4 km/t eller 1,8 m/s.
  • Samlet kapacitet: Kan flytte 250 kasser i timen
  • Sprog: Med en venlig kvindestemme kan de sige ”bot”, “fejl på kassetransport” og “gør plads på båndet”
  • Vejbane: Robotterne har deres egen vej markeret med gule R2D2-ikoner for at sikre optimalt flow i fabrikken
  • Navigation: De bevæger sig rundt ved at scanne området via deres sensorer på siden og under robotten
  • Lys: Robbotens hjul har lys, der skifter farve afhængig af, hvilken tilstand robotten er i – f.eks. om den skal oplades eller oplever en fejl.

Kilde: VOLA A/S

Nu kan vi bevæge os frit rundt

VOLA har vækstet de seneste år, og det gav virksomheden udfordringer med logistikken ved lagerplads – og samtidig var det tidskrævende for medarbejderne at plukke flere og flere materialer fra lageret i kasser stablet oven på hinanden.

Nye krav om skræddersyede produkter, såsom unikke håndklædevarmere, øgede nemlig kompleksiteten, samtidig med at hasteopgaver også skulle løses.

”Vi havde store pladsproblemer i vores gamle fabrik. Vi ønskede et produktionsmiljø, hvor det var nemt at komme rundt mellem arbejdsbordene. Tidligere havde vi rullebaner, og her var udfordringen, at rummet nærmest blev skåret over. Vi var rigtig træt af at have langt mellem arbejdsstationerne, og med de nye robotter kan vi bevæge os på tværs af arbejdsstationerne, mens kasserne automatisk bliver kørt ind i systemet,” forklarer Peder Nygaard.

Nu flytter robotterne kasserne ind og hen til montagebordene og det giver VOLA et dynamisk arbejdsmiljø, der understøtter virksomhedens fleksible ordreplan.

Sådan ser robotternes egen vejbane ud – illustreret i fabrikken med et R2D2-logo. Gule prikker på fabriksgulvet viser, hvor hhv. maskiner og mennesker skal bevæge sig.

Resultatet af et tæt samarbejde

MADE-medlemmet VOLA har langt fra stået alene med udviklingen og implementeringen af de selvkørende robotter – et stærkt samarbejde har været og er fortsat opskriften på, at de med succes har indført automationsløsningen.

”Udviklingen af robotløsningen hos VOLA har været agil, og vi har løbende foretaget mange ændringer hen ad vejen for at opnå denne fleksibilitet i projektet. Det er lykkedes for os, fordi vi alle har været i samme båd og har haft et tæt samspil,” siger CEO Morten Bodilsen fra automationsvirksomeden CesTek Automation, der har udviklet løsningen med Omron og VOLA.

For at optimere mødet mellem menneske og maskine på fabrikken, har VOLA sendt alle medarbejdere på kursus, så de er trygge ved ’trafikken’.

”Robotterne er designet til at undvige, og hos VOLA deler robotterne gulvet med medarbejderne og ikke er hegnet ind bag plexiglas, som traditionelle robotter. Der er en menneskelig adfærdsfaktor, som VOLA heldigvis har været meget opmærksom på at håndtere,” siger Morten Bodilsen.

Og VOLA er bekendt med, at resultater bedst skabes i et tæt samspil.

”Vi vil gerne give videre til andre SMV’er, at det er vigtigt at være involveret og tage ejerskab i sådanne projekter og ikke blot lade leverandørerne stå for det. Det er kun os, der kender vores forretning bedst,” siger Peder Nygaard.

Synergien mellem VOLA, Omron og CesTek har været god, fordi de har lært noget af hinanden – og den tilgang præger også VOLAS engagement i MADE:

”MADE-samarbejdet bruger vi på kryds og tværs: Vi får nye ideer fra andre, og som i dag åbner vi dørene op for at give inspirationen videre,” forklarer Peder Nygaard, der opfordrer andre SMV’er til at være tålmodig med at implementere lignende løsninger, da de ikke ’bare kører fra dag ét af’.

Nu skal der fart på de mobile robotter

VOLA har planer om at købe yderligere seks mobile robotter, når de første ’teenagere’ er faldet til.

”Vi overvejer at investere i flere robotter. Vi har et eksisterende produktionslayout, som vi nu er ved at skulle renovere, og her er det tanken, at nye robotter skal kører varer derfra og ind i montageafdelingen,” fortæller Peder Nygaard.

Den danske armaturproducent er glade for den foreløbige succes, men vil ’kontinuerligt forsøge at udfordre måden, de arbejder på,’ fortæller fabriksdirektøren.

Og hvad kan andre SMV’er lære af det? Teknologien er moden og klar til at blive taget i brug, lyder det opsummerende fra både Omron og CesTek:

”Den kollaborative og den mobile vej er det, som industrien bør satse mere på. Teknologien er klar til at blive implementeret, og det budskab vil vi gerne fremme,” siger Morten Bodilsen CEO i CesTek Automation.

Relaterede videoer

Video
Video
Video
Video
Video
Video