Airtech vil spare køreture og skabe nye indsigter med en digital styring af kundernes lagre

Airtech servicerer og opfylder lagre for sine kunder og har gennem en længere periode gået med et ønske om at digitalisere den proces i højere grad.

Da Airtech i efteråret 2018 gik ind i et MADE Demonstrationsprojekt, var det for at skabe en løsning, som gennem en længere periode havde været på tegnebrættet i Vejle-virksomheden.

En løsning, der både kunne skabe en stor intern forbedring, men også være afsættet til et meget tættere samarbejde med virksomhedens kunder.

Fra hovedsædet i Vejle driver og servicerer Airtech nemlig en lang række lagre rundt om i landet såvel som i udlandet.

– Vi står for varelogistik og genopfyldning af lagre for vores kunder. Så når der bliver forbrugt, og en vare kommer under en minimumsbeholdning, så genopfylder vi og sørger ellers for, at varelageret udvikler sig dynamisk efter kundernes behov, siger Claus Andersen, der er direktør hos Airtech, og vender sig mod det store ønske om at kunne udføre den opgave for sine kunder på en smartere måde:

– Vi gør det hele manuelt, og vi vil egentlig gerne sætte strøm til de her lagre og digitalisere nogle af processerne.

Til gavn for alle parter

Airtechs kunder er virksomheder, der arbejder med overfladebehandling i form af eksempelvis sandblæsning, metallisering eller maling. De køber materialer, udstyr, løsninger samt råd og vejledning hos Airtech.

Flere af lagrene er mobile, fremskudte enheder i form af containere, som flytter rundt alt efter, hvor projekter hos eksempelvis Airtechs kunder i vindmølleindustrien har deres udgangspunkt rent geografisk.

En digital løsning, der kan overvåge et varelager og registrere forbruget løbende, vil for det første kunne optimere arbejdsgange internt hos Airtech. Virksomheden ville kunne spare en masse køreture ud til de enkelte lagre for at lave enten manuelle optællinger eller gentagne genopfyldninger, fordi forbruget af en bestemt vare viser sig større end anslået.

Men en sådan løsning vil også give et værdifuldt datagrundlag for både Airtech og virksomhedens kunder. Det kan bruges til at forudsige efterspørgslen af bestemte varer bedre eller nedbryde vareforbruget mere præcist på delprojektniveau, så kunderne får bedre indsigt i, hvad forskellige projekter koster dem i materialer, udstyr og services.

Om Airtech A/S

  • Airtech blev stiftet i 2007 af Pieter Mouritsen, som ejer virksomheden den dag i dag sammen med direktør Claus Andersen.
  • Virksomheden har hovedsæde i Vejle og sælger udstyr, materialer, services og rådgivning til virksomheder, som arbejder med overfladebehandling.
  • Kunderne kommer især fra vindmølleindustrien og offshore-industrien inden for olie og gas, men tæller også almene industrivirksomheder, der har egen afdeling for overfladebehandling.

Det gør det nemt, for så kan man med sin telefon scanne en stregkode på en vare, når man har taget den, og få en faktura ud samtidig. Når varebeholdningen så kommer under et minimumsniveau, giver det os besked om, at det er tid til genopfyldning.

Claus Andersen, Direktør, Airtech A/S
Airtechs nye digitale løsning til lagerstyring kan af en operatør betjenes via en smartphone-app.
MADE Demonstrationsprojekt er muliggjort ved finansiering fra Industriens Fond

Optimering af lagerstyring

I demonstrationsprojektet var FORCE Technology tilknyttet som sparringspartner. Med hjælp fra chefkonsulent Andrew Hoff fik Airtech først kortlagt sine nuværende arbejdsgange og processer for styringen af både faste og mobile lagre.

På den baggrund lavede man en beskrivelse af, hvordan en ønsket digital løsning kunne se ud, og hvilke krav der ville være til den. Og så gik parterne ellers i gang med at afsøge mulighederne.

– Vi startede med at kigge rigtig meget på at få nogen til at specialudvikle en app fra bunden. Men projektet tog en drejning, fordi vi gerne vil kunne integrere vores ERP-system i løsningen, så vi nærmere får et nyt interface til at sende data ind til vores ERP-system, forklarer Claus Andersen fra Airtech.

Det lykkedes at finde et system, som var udsprunget af Airtechs ERP-system, som med lidt ekstra udvikling kunne få de ønskede funktioner – og vel at mærke stadig fungere som en app på en smartphone, så det er nemt og brugervenligt for enhver medarbejder ude hos kunderne.

– Det gør det nemt, for så kan man med sin telefon scanne en stregkode på en vare, når man har taget den, og få en faktura ud samtidig. Når varebeholdningen så kommer under et minimumsniveau, giver det os besked om, at det er tid til genopfyldning, forklarer Airtech-direktøren.

Illustration af det nye, digitale arbejdsflow hos Airtech.

Internationalt potentiale

Næste skridt er så at få løsningen testet ude hos kunderne.

Claus Andersens håb er, at man løbende gennem 2019 får afprøvet systemet på de første omkring 20 lagre og så rulle det videre ud derfra.

– Det giver ny værdi for vores kunder, og vi kan se potentialet hos mange, især i udlandet, hvor kunderne er langt væk. Vi har eksempelvis også et varelager i Marokko, som vi servicerer. Og så er det et afsæt til, at vi kan bruge den her løsning med at scanne varer på vores eget lager også, fortæller Claus Andersen.

Airtech blev stiftet i 2007 og har i dag omkring 20 medarbejdere.

Andre nyheder

Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel