Innovationstoget kører: Data er næste stop for danske virksomheder

Hvordan går det med den teknologiske udvikling syd for grænsen – og hvad kan dansk industri lære? En række danske produktionsvirksomheder peger bl.a. på digitale løsninger efter en inspirationstur til Tyskland med MADE.

I Stuttgart blev en række danske virksomheder præsenteret for state-of-the-art produktionsløsninger og så bud på fremtidens fabrik.

Virksomhedsbesøg og dialog med forskere for de små og store virksomheder gav inspiration og vidnede om, at Danmark er godt med, selvom der især på dataområdet fortsat er et stort potentiale. Deltagerne var fra vidt forskellige brancher og organisationer, og det afspejlede sig også i oplevelsen af, hvor ’futuristiske’ løsningerne er.

”Jeg havde faktisk troet, at den tyske industri var nået længere på en række punkter. Nu besøgte vi BOSCH, og jeg kan godt se, at der er kommet meget mere dataopsamling- og håndtering, men ellers ligner deres fabrikationslinjer stort set det, som vi fik sat op i 80’erne og 90’erne. Der er måske kommet robotter på i mellemtiden ved nogle opgaver,” siger Svend Andersen, direktør i Hiflux Filtration, der producerer filtre til især fiskeindustrien.

Mange ledige hænderDen lille virksomhed fra Hedensted investerer massivt i fuldautomatiske filtre, og udviklingsafdelingen har travlt med at tilpasse løsninger til fremtidens behov. Den tyske bilindustri er ofte katalysator for ny innovation, så det kommer bag på direktøren, at der fortsat er mange medarbejder ved produktionslinjen:

”Ved de såkaldt fuldautomatiske linjer sidder der mange folk og kigger og venter. Jeg oplevede mange ’idle hands’, og det undrer mig faktisk. Automationen er ikke ført helt til dørs endnu. Der er potentiale til mere,” vurderer Svend Andersen, der samtidig er klar over, at det er svært at automatisere alt helt frem til tape på kassen.

ROCKWOOL, der har over 10.000 medarbejdere i hele verden, oplever også, at danske virksomheder ikke sakker langt bagud, selvom der flere steder er plads til forbedring:

”Industri 4.0 er født i Tyskland, og bilindustrien bør være forgænger for nye, automatiseringsløsninger. Det mærker man dog ikke altid på deres underleverandører,” vurderer Alex Severin, Program Director og ansvarlig for Factory of the future hos ROCKWOOL, efter besøg hos BOSCH og Trumpf, der begge leverer komponenter til de tyske bilgiganter.

Tyskland betragtes som et af verdens førende industrilande, men hvor langt føler ROCKWOOL selv, at de er med at skabe fremtidens fabrik?

”Flere af virksomhedsrepræsentanterne på turen har peget på, at det med at forbinde elementer i produktionen med hinanden er afgørende. Her er BOSCH i hvert fald et skridt længere fremme, så når det handler om at anvende data, kan vi lade os inspirere,” fortæller Alex Severin.

Når det gælder viden om mere og bedre dataopsamling og anvendelse, så stemmer de danske virksomheder i.

Væk med papirlapper – følg data i realtidDet var bl.a. BOSCH’s Active Cockpit-løsning, som fik repræsentanterne fra de danske virksomheder til at finde notesblokken frem. Dataopsamlingen hos BOSCH foregår i fabrikker over hele Europa, hvor dataene følges i realtid og kan deles mellem medarbejdere med blot ét tryk på skærmen. Dataene med til at understøtte virksomhedens fokus på bæredygtighed og målet om at nedbringe CO2-udledningen, og samtidig er de endeløse vægge med papirlapper ikke forbeholdt den afdeling, hvor tavlen står fysisk.

Det gælder både de største og de mindste virksomheder, der har behov for at dele data nemt og sikkert.

”Jeg har en gammel planlægningstavle som fungerer fantastisk godt, fordi den er overskuelig og helt analog. Det er papstykker med nogle sider skrevet ind på. Fremover vil det være rart, hvis dem i projektafdelingen også havde overblik over informationerne. Jeg vil gerne have tavlen digitaliseret, og her var der god inspiration at hente for os, og jeg fik et par gode tips med hjem om mulige software-løsninger,” siger Svend Andersen.

Repræsentant fra Novo Nordisk så også muligheder for at anvende digitale løsninger, som blev fremvist i Stuttgart, især hvor dataene er intuitive at anvende.

“Det var inspirerende at se BOSCH’s fabrik. Selvom det går fremad og den rigtige vej i Danmark, så er der stadig en del ting, vi har brug for at lære. Det er imponerende, hvordan BOSCH udvikler løsninger såsom deres digitale ActiveCockpit-tavle til at håndtere møder og vidensdeling i produktionen. Det er et smart værktøj for især medarbejdere og managere, der kan spare meget tid, når de skal forberede møder. I Novo Nordisk har vi tavlemøder hver morgen, så der er et stort potentiale her,” vurderer Milad Jami, Robotic and Automation Engineer hos det globale medicinalfirma.

Hos Covi Precision, der via laserteknologi forarbejder komponenter til især medico-industrien, er bearbejdning af data også ’next step’:

”Vi er gode til at logge vores data og viden, men måske ikke dygtige nok til at analysere og anvende det. Det skal vi se nærmere på. Vi laver mange forskellige produkter, så derfor kan det være svært at overføre viden til et helt andet produkt. Alligevel er der nogle paralleller mellem de forskellige emner – og en bedre analysering af de data, som man genererer fra en produktion, vil gøre os i stand til at anvende viden på andre produktioner,” siger Henry Rex Jensen, Sales Manager hos Covi Precision.

Læs mere om studieturen og bliv eksempelvis klogere på, hvordan BOSCH vil forme fremtidens fabrik med et intelligent gulv, der både fungerer som vejviser og samler data om både maskiner, udstyr og mennesker.

Andre nyheder

Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel