Ved Dansk Industri og Effektivitets Lean og Industri 4.0 konference 2019 delte MADE’s direktør, Nigel Edmondson, sammen med en række andre eksperter og specialister ud af deres viden for at inspirere virksomheder, så de kan følge vejen hen mod at udvikle produktive og moderne organisationer – eller fremtidens fabrikker.
Luk øjnene, stræk armene og lad som om, dine hænder griber om et rat. Hvor længe tør du lukke øjnene, mens bilen kører?
Ikke ret længe, vel? Måske ganske få sekunder.
Sådan indleder den svenske forsker, Lean-ekspert og forfatter til bestselleren ”Dette er Lean”, Niklas Modig, DI’s Lean konference 2019 ’Hvad sker der, når Lean møder Industri 4.0?’.
Når vi kører bil, så har vi behov for konstant at overvåge trafikken og vejen, så vi kan tilpasse os instinktivt via mikrobevægelser, når der er vejarbejde eller en ældre dame krydser vejen. Det perspektiv på omgivelserne bør organisationer efterleve ved at scanne udviklingen og anvende en metode, så chaufføren eller ledelsen aldrig lukker øjnene. Dermed er vi i kontrol over processen.
Japansk bilforhandler sætter standarden
Keynote speakerens metafor illustrerer enkelt Lean-tankegangen, og den gevinst virksomheder kan opleve, hvis metoden efterleves. Niklas Modig gav de mange fremmødte i Industriens Hus et indblik i effektivitetsparadokset, og hvordan vi skal redefinere vores syn på effektivitet for at sikre konkurrencekraften gennem ægte kundetilfredshed. Det handler i bund og grund om at forstå, hvad kundens behov er, og hvad der skaber værdi for kunden samtidig med, at færrest mulige ressourcer bliver anvendt.
Lean er en forretningsfilosofi med fokus på ledelsesprincipper og ledelsessystemer, og den udspringer fra bilfabrikanten Toyota. I over 20 år har den japanske bilgigant arbejdet – og haft held med – at strømline hele produktionen med kundens oplevelse som vigtigste KPI. Før i tiden var størstedelen af virksomhedens vægge klistret til med informationer, post-it-sedler og tavler, der fortalte om alt fra leverancer til daglige gøremål. Det var et stort rod, og for at gøre op med det begyndte de at visualisere alle processer og flows i forretningen.
Toyota opfandt endda deres eget ord ”ji doo ka”, som betyder en medarbejder i bevægelse, der altid ved, hvad personen skal foretage sig. Det var med til at skabe en produktiv organisation, og i dag er Toyota den 8. mest anerkendte virksomhed i verden ifølge Forbes listen 2019. Det er med til at forklare, hvorfor vesten i mange år har forsøgt at adoptere og videreudvikle Lean-filosofien.
Konkurrencekraft gennem kundetilfredshed
I forlængelse af dette oplæg gjorde MADE’s direktør, Nigel Edmondson, det klart, at overblik og kendskab netop er forudsætningen for at implementere eller prioritere mellem automatiseringsløsninger, der skaber fremtidens fabrikker.
”Lean og Industri 4.0 går hånd i hånd. I produktionen sker der en automatisering af værdistrømmen ved f.eks. robotter som kan styres og overvåges via tablets – fremfor manuelle undersøgelser, hvor ansatte er tvunget til slavisk at gå fra maskine til maskine,” sagde Nigel Edmondson.
MADE’s direktør havde også et konkret råd til de fremmødte virksomheder, der ønsker at gå i gang med Lean og de nyeste digitale teknologier:
”Vi råder SMV’er til at overveje den værdi, som kunderne efterspørger, inden de giver sig i kast med kunstig intelligens, robotter eller andet. Undersøg først, hvilke teknologier der giver mening for jer, og hvad I kan få gavn af. Derefter foretage en række pilotprojekter for at prøve det af i den virkelige verden,” sagde Nigel Edmondson fra talerstolen.
Her fremhævede han det nye EU-initiativ ADMA, hvor virksomheder vurderer sig selv via et kort spørgeskema for at se, hvor der er plads til forbedring. Alt sammen med henblik på at blive fremtidens fabrik. Ofte er der behov for kompetencer udefra, og derfor er ADMA et værktøj, der hjælper virksomheder med at dele viden på tværs af landegrænser.
Succes med Lean
I løbet af konferencen gav flere virksomheder, der har succes med Lean i et bredere perspektiv, oplæg – heriblandt MADE-medlemmerne Grundfos og Danfoss.
Imellem de faglige oplæg var der inddragende mini-workshops, hvor deltagerne blev bedt om at forholde sig til spørgsmål, vurdere egen organisation og give input i plenum. Det blev styret af moderator Merete Nørby, international chefkonsulent i MADE, som er bestyrelsesmedlem og redaktør i Effektivitet, der sammen med Dansk Industri stod bag eventet.
De fem Lean-principper:
- Identificér, hvad der skaber værdi for din kunde
- Kortlæg værdistrømmene og fjern spild
- Skab flow omkring de værdiskabende aktiviteter
- Lad slutkunden trække varen/ydelsen
- Stræb efter perfektion igennem løbende forbedringer.