Fra truende konkurs til 300 procent vækst: Digitalt værktøj banede ny vej for dansk SMV

Sjørring Maskinfabrik fik skovlen under truende konkurs med nye digitale løsninger. I forsknings- og innovationsplatformen MADE Digital fik SMV’en forkortet produktionstiden for læsseskovle, og det førte til udviklingen af et graveskovlsprogram. ”Vi har vækstet 200-300 procent i 2021, og det havde ikke været muligt uden løsningen fra MADE Digital,” vurderer virsomhedens direktør, der i februar 2022 præsenterede det bedste regnskab i virksomhedens 75-årige historie.

”Vi havde ingen egenkapital, og banken pustede os i nakken.”

For få år siden var Sjørring Maskinfabrik tæt på konkurs, men gode ideer og et tværfagligt samarbejde var bl.a. med til at vende forretningen på hovedet, fortæller virksomhedens direktør Klaus Kalstrup.

SMV’en fra Thisted har i forsknings- og innovationsplatformen MADE Digital været en del af flere projekter, hvor der er delt viden om nye produktionsløsninger med virksomheder, GTS’er og universiteter.

Vi har vækstet 200-300 procent i 2021 indenfor graveskovle, og det havde ikke været muligt uden konfiguratoren – og det forudgående arbejde i MADE Digital

Klaus Kalstrup, Direktør i Sjørring Maskinfabrik

Specialdesignede skovle på rekordtid

I ét af projekterne hjalp Aalborg Universitet Sjørring Maskinfabrik med at konceptudvikle og demonstrere en produktkonfigurator, hvor kunder designer og bestiller specialdesignede læsseskovle med få tryk på en skærm.

Produktkonfiguratoren gav inspiration til en ny og mere avanceret graveskovlskonfigurator, hvor tegningen af den unikke graveskovl bliver sendt direkte videre til produktionen med relevante informationer, og det gør den nordjyske virksomhed langt bedre og hurtigere til at producere skovle i mange variationer.

”Vores konfigurator gør, at vi nu kun bruger omkring 5 minutter på at designe samt frembringe produktionsdokumentation, hvilket vores konkurrenter er 3-4 dage om. Vi har vækstet 200-300 procent i 2021 indenfor graveskovle, og det havde ikke været muligt uden konfiguratoren – og det forudgående arbejde i MADE Digital,” siger Klaus Kalstrup.

Den nye digitale løsning giver igen nye muligheder – specielt indenfor yderligere automatisering og effektivisering ifm. f.eks. svejserobotter. Det glæder direktøren, at engagementet i MADE Digital fortsætter med at give gevinster – også flere år frem:

”I MADE Digital har vi fået sparring og hjælp til at teste og udvikle teknologiske løsninger, som understøtter vores vækst. De nye løsninger, vi indfører om to-tre år, er jeg sikker på, trækker tråde direkte tilbage til et MADE-projekt. MADE-samarbejdet hjælper os med at være ”In front” også teknologisk,” vurderer Klaus Kalstrup.

Sjørring Maskinfabrik videreudvikler flere af projekterne fra MADE Digital i MADE – Manufacturing Academy of Denmark’s seneste forsknings- og innovationsplatform MADE FAST (2020-2024).

”I MADE Digital har vi fået sparring og hjælp til at teste og udvikle teknologiske løsninger, som understøtter vores vækst. De nye løsninger, vi indfører om to-tre år, er jeg sikker på, trækker tråde direkte tilbage til et MADE-projekt. MADE-samarbejdet hjælper os med at være ”In front” også teknologisk,” vurderer Klaus Kalstrup.

Sjørring Maskinfabrik videreudvikler flere af projekterne fra MADE Digital i MADE – Manufacturing Academy of Denmark’s seneste forsknings- og innovationsplatform MADE FAST (2020-2024).

De deltog i MADE Digital

5 universiteter: Copenhagen Business School, Danmarks Tekniske Universitet, Syddansk Universitet, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet

3 GTS-institutter: Alexandra Instituttet, FORCE Technology og Teknologisk Institut

Over 50 virksomheder.

Flere virksomheder får glæde af MADE-forskning

Hos Aalborg Universitet glæder man sig over, hvad den nye viden i projektet har affødt:

“Sammen med Sjørring Maskinfabrik er det lykkedes at forstå, hvordan vi kan skabe sammenhængende leverancekædeløsninger for SMV’er med fokus på at skabe unikt indhold med en høj effektivitet og i høj hastighed. Det baner vejen for andre SMV’er, der vil udnytte mulighederne i en ubrudt digital leverancekæde,” forklarer professor på Aalborg Universitet, Brian Vejrum Wæhrens.

I 2019 blev MADE-medlemmet Plus Pack inspireret af Klaus Kalstrups vision og forskningen bag produktkonfiguratoren. Plus Pack, der fremstiller bæredygtig fødevareemballage i aluminium og plast til eksempelvis on-the-go food i supermarkedet blev inspireret til selv at udvikle en lignende løsning.

I 2020 lancerede de en digital produktkonfigurator, hvor sælgere selv kan skræddersy en løsning til kunden.

De gik fra at bruge seks uger til én dag på at præsentere et tilbud for en kunde.

Fakta om Sjørring Maskinfabrik

  • Virksomheden producerer specialdesignede læsseskovle til verdens førende maskinbyggere samt graveskole under eget navn
  • Skovlene leveres primært til Europa, Syd- og Nordamerika

  • SMV’en fra Thisted fyldte 75 år i 2021

  • Sjørring Maskinfabrik offentliggjorde det bedste regnskab nogensinde i virksomhedens historie i februar 2022: Omsætningen steg med 51 procent til 251,1 millioner kroner, og resultat før skat blev vendt fra et 2020-underskud på 9,9 millioner kroner til et overskud på 20,1 millioner kroner.

  • Sjørring Maskinfabrik producerer årligt ca. 4.000 skovle og er den teknologisk førende skovlproducent til den europæiske entreprenørindustri

  • Sjørring Maskinfabrik har været en del af forsknings- og innovationsplatformen MADE Digital (2017-2020) og bygger videre på resultaterne i MADE FAST (2020-2024)

  • MADE – Manufacturing Academy of Denmark står bag MADE Digital og MADE FAST.

Andre nyheder

Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel