Fra 20 dage til få timer: VR-univers accelererer oplæring i produktionen

Med et sæt Virtual Reality-briller kan nye operatører blive oplært lynhurtigt i at bruge produktionsmaskiner. Et nyt univers udviklet i et MADE Edtech projekt, der bruger VR til træning og læring, er lovende, lyder det fra deltagende produktionsvirksomhed og softwareleverandør.

‘Du må vente 8-12 timer, før maskinen er klar.’

Den besked kan operatører under oplæring støde på hos produktionsvirksomheden Baettr, der støber, bearbejder og overfladebehandler op til 30 tons tunge stålemner til vindmølleindustrien, som f.eks. naceller.

Baettrs enormt store emner er ikke til at flytte på med henblik på træning eller vidensdeling, og når en maskine f.eks. overfladebehandler, så kan ventetiden på at få lov til at øve sig på maksinen være rigtig lang.

Virtual Reality

Virtual Reality (VR) – foregår ved at man tager en brille på og kan bevæge sig i et forprogrammeret virtuelt 3D-univers.  

”Tidligere var det jo sådan, at oplæringer altid foregik som sidemandsoplæring, hvor både tid og kompleksitet med store emner var en udfordring. Det tog op til flere uger at få en ny operatør lært op i at køre de kritiske processer på vores maskiner,” forklarer Jan Dalsgaard, IT-Director hos Baettr.

Det ønskede den Lem-baserede virksomhed at ændre, og derfor blev de en del af et MADE Edtech projekt, hvor de i et halvt år har testet VR med MetaVerse-virksomheden SynergyXR for at se, hvordan teknologierne kan bruges til digital oplæring, sparring og træning af medarbejdere.

Resultatet blev et nyt VR-univers, som kan spare Baettr for en masse tid.

”Vi er meget begejstrede for resultatet. Næste skridt er at universet skal konceptualiseres  og videreudvikles. Vi vil helt sikkert overveje at bruge universet til træning på tværs af geografier, hvor det kan rulles ud til 300 operatører,” siger Jan Dalsgaard.

Nyt livagtigt læringsunivers

I projektet fik Baettr og SynergyXR konstrueret et spejl af den fysiske produktionshal, hvor maskiner blev modelleret og produktemner blev kortlagt som 3D-objekter.

”Det er lykkedes at modellere et komplet virtuelt univers som en klon af det fysiske univers, der eksisterer i vores fabrik her i Danmark,” siger Jan Dalsgaard.

I den virtuelle produktionshal kan medarbejdere f.eks. træne et emneskifte, hvor det handler om at tage et emne ud af produktionsmaskinen, gøre rent og gøre klar til næste arbejdsgang.

”Når man bevæger sig i universet, bliver det fremhævet, hvilket element man skal interagere med ligesom i et computerspil: Tag fat her og placer objektet dér. Det er også muligt at køre en version, hvor man fjerner guide eller støttehjul, så det bliver mere krævende, og hvor brugeren skal tænke selv,” siger Thomas Fenger, Chief Experience Officer og Co-Founder i SynergyXR.

Der er store gevinster i den virkelige verden ved at bruge det fiktive univers, som SynergyXR rådgiver Baettr til at bruge og få det meste ud af.

”Før tog det op til 20 dage at lære en operatør op i et emneskift. Projektet her har bevist, at vi kan reducere træningstiden helt ned til få timer,” pointerer Jan Dalsgaard.

Det skyldes bl.a., at vi lærer hurtigere gennem visuelle oplevelser, lyder det fra SynergyXR, der har hjulpet virksomheder som Maersk, Grundfos og Vestas med at opbygge industrielle metaverser til træning og læring.

”De færreste mennesker kan læse en arbejdsbeskrivelse, og så bagefter fuldføre opgaven hurtigt og fejlfrit. Det har før krævet sidemandsoplæring. Det betyder også, at der ofte går tre uger, før man faktisk selv skal bruge den nye viden. Så glemmer vi arbejdsgangen eller opfinder nye ineffektive måder, der bliver til dårlige vaner,” forklarer Thomas Fenger.

I det digitale univers kan en produktionsproces på 8 timer nemt koges ned til at vare 8 sekunder. Det er bare at spole frem i tiden som en fjernbetjening, og så kan man øve sig igen og igen og igen ligesom i et computerspil og bringe viden i spil med det samme.

Træn alle steder

Medarbejdere kan tilgå universet via et VR-headset, man tager på og træder ind i et 3D-rum eller via computeren, hvor man i 2D kan bevæge sig rundt med mus og tastatur.

Op til otte personer kan træne samtidigt i universet, og der kan arbejdes på tværs af VR, PC eller mobiltelefon, og det er noget som Baettr har efterspurgt, da klassisk sidemandsoplæring ikke tillader så mange mennesker at stå samme sted i produktionen, hvor også larm fra maskinerne er en udfordring.

”Der er ingen fysiske grænser for træningen: Du kan sidde hjemme, du kan sidde på en fabrik i Kina, du kan præsentere det for en leverandør,” siger Jan Dalsgaard.

Baettr er glade for det nyudviklede digitale univers og for samarbejdet med SynergyXR:

”SynergyXR har været gode til at tage os i hånden, og de har været med til at sikre god fremdrift hele vejen igennem fra idé til produkt. De har gjort sig meget umage med udseendet i det virtuelle univers for at gøre det så livagtigt som muligt. De har været med ude i hallen, og f.eks. noteret: Her skal vi have et ur på væggen,” siger Jan.

Vi skal også ’se’ med fingrene

Test i det livagtige virtuelle miljø gjorde det klart, at VR er en stor hjælp og kan stå for omkring 80 procent af træningen. Oplæring vil altså ikke ske udelukkende med VR.

”Vi kan ikke simulere alt. Vi har også brug for at ’se’ med hænderne i produktionen, mærke overflader og modstand eksempelvis for at vurdere kvaliteten. Så der er nogle begrænsninger, men klart flest muligheder,” vurderer Jan Dalsgaard.

Universet skal udvides

Det virtuelle univers kan give store gevinster, så derfor er det planen at udvide det:

”Potentialet er stort, og mulighederne er mange. For os gælder det om at finde de rigtige nicher, hvor det giver mening og få operatørerne med ombord, så det bliver en succes. Nu skal vi videreudvikle universet med flere produktionsprocesser og maskintyper,” siger Jan Dalsgaard.

Udover sparet tid i oplæring af medarbejdere og ingen nedetid på maskiner pga. uddannelse, så vil strømlinede arbejdsgange også fører til øget kvalitet, lyder det: 

”Det virtuelle univers giver en ensartet fortolkning og anvendelse af den bedste viden, der er. Så du har ikke et PDF-dokument liggende på en computer afsted, nogen læser med oliefingre, og tværer ud, så de kun får halvdelen af pointerne med. Du har et system og en tilgang, som alle prøver igennem mange gange. Det sikrer kvaliteten,” siger Thomas Fenger, Chief Experience Officer og Co-Founder i SynergyXR.

EdTech projekt  

Et MADE EdTech projekt giver små- og mellemstore produktionsvirksomheder mulighed for at teste digitale læringsværktøjer som augmented reality og virtual reality sammen med en leverandør af disse løsninger.  

EdTech er kort for Educational Technology og er et fællesbegreb for hele den branche, som arbejder med digitale læringsværktøjer. En virksomhed arbejder med Educational Technology kan også kaldes for en EdTech.

Kontakt chefkonsulent Camilla Nelleman, hvis du gerne vil høre mere om projekterne.

Camilla Nellemann

Chefkonsulent og ansvarlig for MADE Learning Factory

Mobil: +45 60198186
Mail: cnellemann@made.dk

Andre nyheder

Video
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel