AR- og VR-teknologierne er nu så modne, at flere virksomheder er i gang med at udnytte fordelene med dem. Og fordelene strækker sig lige fra produktionsprocessen og oplæring af medarbejdere til kundeservice. Ved Virtuelt MADE Open Lab fik deltagerne konkrete eksempler på, hvordan man kan komme i gang – her opsummerer vi hovedbudskaberne.
”En 3D-model siger mere end 1.000 billeder. Vi visualiserer kompleks information, der kan være svært at aflæse på f.eks. en varmepumpe. Vi skaber et visuelt referencegrundlag, der giver en bedre forståelse for alle.”
Sådan sagde Claus Riekehr Møller, Partner og CEO i Cadpeople, ved Virtuelt MADE Open Lab, hvor knap 100 deltagere fik hørt og set mulighederne ved AR/VR-teknologierne. En række teknologileverandører – Unity Studios, Cadpeople, Kanda og Virsabi – gav inspiration til at finde morgendagens løsninger med augmented- og virtual reality (AR og VR).
AR/VR vinder frem, da det kan bruges til bl.a. træning/oplæring af medarbejdere, guide til cobots, fjernsupport og støtte til f.eks. at omstille maskiner, mens opgaven løses. Derfor er brugen af teknologien til oplæring af medarbejdere også en del af innovations- og forskningsplatformen MADE FAST.
”Med VR kan man skabe en kunstig 3D-verden med produkter og produktionsudstyr, som man kan øve sig på – hvilket vi allerede ser giver en hurtig og effektiv oplæring. Og med AR kan man få støtte til at løse en opgave i arbejdssituationen evt. som fjernassistance, mens man er ude i marken. Begge teknologier er allerede i brug i industrien, men vi ser nu bla. pga COVID-19 et stigende behov for fjernassistance. Vores forskning i AR har således store potentialer for virksomhederne,” forklarede Kaj Grønbæk, Institutleder ved Datalogisk Institut, Aarhus Universitet.
Så vi måtte indrømme, at VR kan noget! Men vi gjorde os også nogle erfaringer om, hvornår det er mest oplagt at bruge VR, nemlig når der opstår flaskehalse i produktionen
Marcus Haure, Global L&D Lead i Grundfos
Samtidig kan oplæring og uddannelse ske i et hurtigere og mere effektivt tempo:
”Vi er i en tid, hvor produktionsvirksomheder oplever at skulle løse mere og mere avancerede opgaver med en arbejdsstyrke, hvor der er stor udskiftning. Derfor er der et behov for hurtigere oplæring samt digital assistance, når opgaver udføres,” forklarede Kaj Grønbæk.
Det er ikke kun i oplæringen af nye medarbejdere, at der er behov for at gå nye veje. Når der eksempelvis opstår problemer med en vindmølle opstillet ude i Nordsøen, så kan AR teknologi gøre det nemmere at levere fjernsupport inde fra land.
Med COVID-19 er der blevet sat endnu mere fart på udviklingen. Men der er god grund til at tro, at selv når pandemien letter sit greb, vil man stadig have begrænset rejseaktivitet og forsamlinger af mennesker. Derfor er timingen for teknologien helt rigtig.
Fra papir til digitalisering
Med industri 4.0 er der kommet fokus på at digitalisere industrielle opgaver. Mange er gået fra papir og print til mere digitale modeller og designs.
”Vi ser, at digitalisering har gjort sit indtog på udviklingsfasen, men for ofte ser vi også, at når man så skal have det ud at virke, så bliver det hele stadig printet ud på papir. Der er derfor et væsentligt udviklingspotentiale i, at ens digitaliseringen integreres bedre i alle ens processer,” påpegede Frank Allan Hansen, Head of Interactive Spaces Lab og Ph.d., Alexandra Instituttet.
For med datadrevne og automatiserede processer kan man effektivisere sin produktion, ved både at gøre tingene nemmere og hurtigere.
”Vi udfordrer gamle sandheder”
Også hos Grundfos er de i gang med at se på alle mulighederne med især Virtual Reality. Det pointerede Marcus Haure, Global L&D Lead i Grundfos og ansvarlig for VR-trænings koncepter af medarbejdere.
Pumpegiganten har fokus på udviklingen af medarbejdere og på at ændre perspektivet fra ’What if’ til ’Why not’.
”Vi ville gerne rykke hurtigt, og vi har allerede rundet de første 1000 udrulninger inden for forskellige områder som robotteknologi, XR, digitale tvillinger, simulering og automatisering. Det har vi alene kunne opnå ved at udfordre gamle sandheder, tæt involvering af medarbejderne og leverandører – og ved at lære fra andre.”, forklarede Marcus Haure.
Grundfos ønsker at gøre VR-undervisningen engagerende og sjov, når der skal læres nye kompetencer. Samtidig håber virksomheden på at reducere spildtid omkring træning og
og udbrede deres viden samt undgå nedetid.
Et hurtigt Proof of Concept med en medarbejder, der fik oplæring med VR, gik over al forventning. Selvom han ikke kunne klare mere end et par timers træning ad gangen med VR-brillerne, så kunne han mere specifikt forklare, hvad han manglede træning i, og de så en 70 % reduktion i træningstid.
”Så vi måtte indrømme, at VR kan noget! Men vi gjorde os også nogle erfaringer om, hvornår det er mest oplagt at bruge VR, nemlig når der opstår flaskehalse i produktionen, når der er fluktuerende kvalitet, når der er kritisk viden, man skal have med, når der er mange brugere og meget komplekse operationer,” konkluderede Marcus, der anbefalede deltagerne at prøve sig frem for at sikre den nødvendige hastighed og i første omgang glemme de helt udtømmende analyser.
Inspiration fra pionerer
Deltagerne på vores Open Lab blev herefter fordelt ud i mindre grupper, som fik en præsentation fra forskellige teknologileverandører i Danmark, der er pionerer inden for AR og VR i Danmark: Cadpeople, Unity Studios, Virsabi, Kanda samt GTS’en Alexandra Instituttet og Aarhus Universitet.