Digitaliseringstjekket er landet – transformer din virksomhed

FORCE Technology og CBS har i MADE lanceret ’Digitaliseringstjekket’, der hjælper SMV’er med at planlægge en god business case, så de kan blive forvandlet til fremtidens fabrik via digitalisering, der skaber værdi. De første virksomheder har allerede fået gavn af bedre overblik, og nu tilbydes løsningen også til andre produktionsvirksomheder via et nyt klyngeprojekt.

Få et klart overblik over, hvordan din virksomhed når nye digitaliseringshøjder med en minimal indsats.

Det er ideen bag værktøjet ’Digitaliseringstjekket’ som FORCE Technology og CBS, i regi af MADE, står bag.

”Det har været spændende at omforme den store teoretiske viden, som CBS besidder, til nogle værktøjer, der giver SMV’er et klart overblik over, hvordan deres ordrer eksekveres,” siger Jens Ulrich Nielsen, konsulent i FORCE Technology.

I forskningsarbejdet har der været fokus på at udvikle modeller og værktøjer ud fra bl.a. en LEAN-tankegang med Value Stream Mapping, som hjælper virksomheder med at forstå, hvilken businesscase der er optimal for at udrulle en ny digital teknologi. Flere af elementerne stammer fra EU-initiativet ADMA, Advanced Manufacturing Support for SMEs, der støtter SMV’er i at udvikle avanceret produktion, så de kan blive fremtidens fabrikker.

Samlingen af metoder og værktøjer er nu færdigudviklet, testet og klar til udrulning i de danske produktionsvirksomheder under navnet ’Digitaliseringstjekket’.

Hvad er digitaliseringstjekket?

  • Modeller og værktøj til at udvikle en digitaliseringstilgang for SMV’er
  • Løsningen fastlægger virksomhedernes udgangspunkt, kortlægger ordreflowet, hjælper med at vælge fokus for digitalisering og til sidst udarbejdelse af transformationsplan.

Vi har sparet mange timer og dermed penge, og så har vi fået udviklet et fælles sprog på baggrund af dialogværktøjet og visualiseringerne

Ib Madsen, Direktør i Glaspartner

Hvilke konkrete gevinster giver digitaliseringstjekket?

Virksomheder får et simpelt grafisk overblik over, hvad der sker i virksomheden fra en kunde henvender sig, til den færdige ordre ruller ud ad fabriksdøren. Af det grafiske overblik fremgår det tydeligt, hvem det gør hvad og hvornår, og i hvilke systemer informationerne gemmes,” fortæller Jens Ulrich Nielsen.

Otte virksomheder har gennemført Digitaliseringstjekket som en del af MADE udviklingsprojektet – og blandt dem er Glaspartner i Esbjerg, der tilbyder alle former for glasløsninger og -produkter tilpasset kundernes behov.

De gennemførte et ADMA Light Scan for at få overblik over, hvilke processer virksomheden kunne digitalisering og automatisere.

Digitaliseringstjekket trin for trin

Det tager to arbejdsdage at gennemføre tjekket, der består af følgende tre trin:

  1. Light scan, der måler virksomhedens teknologimodenhed ift. teknologi, integration med kunder, organisation, værdikæde og bæredygtighed, samt feedback. Altså selve forretningsgangen.
  2. As is og To be, hvor virksomhedens workflow kortlægges, der arbejdes med de processer, der skal digitaliseres, og der udarbejdes projektplan for ændringsforløbet samt en beskrivelse af, hvordan virksomheden ønsker at se ud.
  3. To do, When, Who, hvor planerne detaljeres i en implementeringsplan.

”Det har været meget værdifuldt for os at deltage. Dels har vi fået visualiseret alle vores processer, og dels har vi fået en visuel køreplan, vi kan træffe beslutninger ud fra. Med disse to visualiseringer har vi kunnet involvere vores medarbejdere i vores tanker og fået værdifuld feedback til vores videre udvikling,” siger Glaspartners direktør Ib Madsen.

Hvordan er I kommet nærmere en plan for digitalisering?

”Vi har fået et dialogværktøj både til internt og eksternt brug. Vi har gennemgået køreplanen med vores IT-leverandør, og ud fra det har vi fået et fælles sprog og retning i den videre udvikling af vores digitalisering. Uden køreplanen, er jeg ikke sikker på dialogen med IT-leverandøren ville forløbe så smidigt og uden misforståelser, som vi oplever vores proces gør,” forklarer Ib Madsen.

Glaspartner har sparet en del ressourcer på at gennemføre Digitaliseringstjekket.

Vi har sparet mange timer og dermed penge i vores dialog med IT-leverandøren, og vi har på forhånd kunnet udelukke løsninger og software, som ikke understøtter vores køreplan,” lyder det fra Glaspartners direktør.

Nu skal virksomheden videre med digitaliseringen sammen med deres IT-leverandør og kører løbende workshops frem mod sommerferien:

”Vi har været meget tilfredse med forløbet og den sparring, vi har fået fra Force Technology, og vi glæder os til at implementere planerne,” siger Ib Madsen.

Klar til at hjælpe flere virksomheder

Nu kan din virksomhed også få en omfattende analyse af værdistrømmen og få indsigt i flaskehalse og kritiske processer samt en køreplan for digitalisering og automatisering.

”Er du en SMV og står du overfor af have udskiftet det ERP -system – f.eks. C5, så kan du efter et digitaliseringstjek, præcist fortælle din ERP-leverandør, hvilken forretningsgang og digitaliseringsniveau, det nye ERP-system skal kunne håndtere,” siger Jens Ulrich Nielsen, konsulent i FORCE Technology og tilføjer:

”Vi vil bruge værktøjet i en ny række af virksomheder i 2020, hvor vi tilbyder det bredt til fremstillingsvirksomhederne,” forklarer Jens Ulrich Nielsen.

Grib chancen – bliv klar til fremtidens marked med MADE klyngeprojekt

MADE og FORCE Technology tilbyder nu andre MADE-virksomheder deltagelse i klyngeprojektet ”Teknologisk forretningsudvikling, bliv klar til fremtidens marked”, der bygger på erfaringer fra Digitaliseringstjekket.

Andre nyheder

Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel