Digitalisering giver gevinst på en halv milliard

Danske produktionsvirksomheder kan høste meget store gevinster ved at investere i digitale løsninger som f.eks. 3D-print, robotter og virtual reality. Det viser MADE’s erfaringer fra et fire år langt samarbejde mellem danske produktionsvirksomheder, universiteter og teknologiske institutter. I denne interaktive artikel kan du dykke ned i resultaterne, se videoer, tidslinje, udpluk af cases og meget andet.

I samarbejdet har 50 virksomheder deltaget, og de vurderer, at de tilsammen kan nå op på effektiviseringsgevinster og øget omsætning på en halv milliard kroner.

Det viser et konservativt skøn fra de involverede virksomheder, der i fire år har samarbejdet med universiteter, GTS’er og andre produktionsaktører i projektet MADE Digital om at udvikle og teste nye digitale løsninger.

Der er et stort potentiale for resten af landets produktionsvirksomheder, hvis de investerer i nye digitale løsninger

Nigel Edmondson, MADE’s direktør

De deltog i MADE Digital

5 universiteter: Copenhagen Business School, Danmarks Tekniske Universitet, Syddansk Universitet, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet

3 GTS-institutter: Alexandra Instituttet, FORCE Technology og Teknologisk Institut

Over 50 virksomheder.

MADE Digital er en platform i produktionsklyngen MADE – Manufacturing Academy of Denmark. Over 50 produktionsvirksomheder har i MADE Digital delt viden på tværs af størrelse og branche.

”Vores erfaringer med MADE Digital viser, at der er et stort potentiale for resten af landets produktionsvirksomheder, hvis de investerer i nye digitale løsninger. Erfaringerne viser, at klassiske danske produktionsvirksomheder med nye digitale værktøjer side om side med maskinerne kan løfte deres produktivitet og dermed deres konkurrenceevne,” siger MADE’s direktør Nigel Edmondson og tilføjer:

”I MADE Digital og i resten af MADE-klyngen er forskerne fra de deltagende universiteter og andre vidensinstitutioner rykket ud i virksomhederne, hvor de i små ’laboratorier’ har fundet løsninger på konkrete udfordringer.”

Investeringen er tredoblet

Alle involverede produktionsaktører bidrog med finansiering til MADE Digital, der havde et budget på i alt 196 mio. kr. De samlede gevinster på 554,3 mio. kr. er tæt på en tredobling af investeringen.

Den største investering – 79 mio. kr. – kom fra Innovationsfonden, der glæder sig over udbyttet.

”Det er en meget svær opgave at få samarbejdet mellem virksomheder og universiteter til at lykkes i praksis. I MADE Digital har vi set, at samarbejde driver innovation, og det har givet store og små virksomheder ny viden om teknologier og forretningsudvikling, der har skabt vækst og arbejdspladser i Danmark. Vi er stolte over at have bidraget til den udvikling,” siger Innovationsfondens direktør, Anne-Marie Levy Rasmussen.

Store virksomheder som blandt andre Grundfos og LEGO Group samt små og mellemstore virksomheder som f.eks. Sjørring Maskinfabrik og Paul E. Danchell har været en del af MADE Digital.

Fra truende konkurs til 300 procent vækst: Digitalt værktøj banede ny vej for dansk SMV

Sjørring Maskinfabrik fik skovlen under truende konkurs med nye digitale løsninger. I forsknings- og innovationsplatformen MADE Digital fik SMV’en forkortet produktionstiden for læsseskovle, og det førte til udviklingen af et graveskovlsprogram. ”Vi har vækstet 200-300 procent i 2021, og det havde ikke været muligt uden løsningen fra MADE Digital,” vurderer virsomhedens direktør, der i februar 2022 præsenterede det bedste regnskab i virksomhedens 75-årige historie.

”Vi havde ingen egenkapital, og banken pustede os i nakken.”

For få år siden var Sjørring Maskinfabrik tæt på konkurs, men gode ideer og et tværfagligt samarbejde var bl.a. med til at vende forretningen på hovedet, fortæller virksomhedens direktør Klaus Kalstrup.

SMV’en fra Thisted har i forsknings- og innovationsplatformen MADE Digital været en del af flere projekter, hvor der er delt viden om nye produktionsløsninger med virksomheder, GTS’er og universiteter.

Specialdesignede skovle på rekordtid

I ét af projekterne hjalp Aalborg Universitet Sjørring Maskinfabrik med at konceptudvikle og demonstrere en produktkonfigurator, hvor kunder designer og bestiller specialdesignede læsseskovle med få tryk på en skærm.

Produktkonfiguratoren gav inspiration til en ny og mere avanceret graveskovlskonfigurator, hvor tegningen af den unikke graveskovl bliver sendt direkte videre til produktionen med relevante informationer, og det gør den nordjyske virksomhed langt bedre og hurtigere til at producere skovle i mange variationer.

Fakta om Sjørring Maskinfabrik

  • Virksomheden producerer specialdesignede læsseskovle til verdens førende maskinbyggere samt graveskole under eget navn
  • Skovlene leveres primært til Europa, Syd- og Nordamerika

  • SMV’en fra Thisted fyldte 75 år i 2021

  • Sjørring Maskinfabrik offentliggjorde det bedste regnskab nogensinde i virksomhedens historie i februar 2022: Omsætningen steg med 51 procent til 251,1 millioner kroner, og resultat før skat blev vendt fra et 2020-underskud på 9,9 millioner kroner til et overskud på 20,1 millioner kroner.

  • Sjørring Maskinfabrik producerer årligt ca. 4.000 skovle og er den teknologisk førende skovlproducent til den europæiske entreprenørindustri

  • Sjørring Maskinfabrik har været en del af forsknings- og innovationsplatformen MADE Digital (2017-2020) og bygger videre på resultaterne i MADE FAST (2020-2024)

  • MADE – Manufacturing Academy of Denmark står bag MADE Digital og MADE FAST.

Vi har vækstet 200-300 procent i 2021 indenfor graveskovle, og det havde ikke været muligt uden konfiguratoren – og det forudgående arbejde i MADE Digital

Klaus Kalstrup, Direktør i Sjørring Maskinfabrik
Sjørring Maskinfabrik producerer specialdesignede læsseskovle og har opnået store gevinster ved at være en del af MADE Digital.

”Vores konfigurator gør, at vi nu kun bruger omkring 5 minutter på at designe samt frembringe produktionsdokumentation, hvilket vores konkurrenter er 3-4 dage om. Vi har vækstet 200-300 procent i 2021 indenfor graveskovle, og det havde ikke været muligt uden konfiguratoren – og det forudgående arbejde i MADE Digital,” siger Klaus Kalstrup.

Den nye digitale løsning giver igen nye muligheder – specielt indenfor yderligere automatisering og effektivisering ifm. f.eks. svejserobotter. Det glæder direktøren, at engagementet i MADE Digital fortsætter med at give gevinster – også flere år frem:

”I MADE Digital har vi fået sparring og hjælp til at teste og udvikle teknologiske løsninger, som understøtter vores vækst. De nye løsninger, vi indfører om to-tre år, er jeg sikker på, trækker tråde direkte tilbage til et MADE-projekt. MADE-samarbejdet hjælper os med at være ”In front” også teknologisk,” vurderer Klaus Kalstrup.

Sjørring Maskinfabrik videreudvikler flere af projekterne fra MADE Digital i MADE – Manufacturing Academy of Denmark’s seneste forsknings- og innovationsplatform MADE FAST (2020-2024).

Sjørring Maskinfabriks direktør, Klaus Kalstrup fortæller om virksomhedens digitale udvikling ved MADE Årsdagen 2021.

Flere virksomheder får glæde af MADE-forskning

Hos Aalborg Universitet glæder man sig over, hvad den nye viden i projektet har affødt:

“Sammen med Sjørring Maskinfabrik er det lykkedes at forstå, hvordan vi kan skabe sammenhængende leverancekædeløsninger for SMV’er med fokus på at skabe unikt indhold med en høj effektivitet og i høj hastighed. Det baner vejen for andre SMV’er, der vil udnytte mulighederne i en ubrudt digital leverancekæde,” forklarer professor på Aalborg Universitet, Brian Vejrum Wæhrens.

Det baner vejen for andre SMV’er, der vil udnytte mulighederne i en ubrudt digital leverancekæde

Brian Vejrum Wæhrens, Professor på Aalborg Universitet

I 2019 blev MADE-medlemmet Plus Pack inspireret af Klaus Kalstrups vision og forskningen bag produktkonfiguratoren. Plus Pack, der fremstiller bæredygtig fødevareemballage i aluminium og plast til eksempelvis on-the-go food i supermarkedet blev inspireret til selv at udvikle en lignende løsning.

I 2020 lancerede de en digital produktkonfigurator, hvor sælgere selv kan skræddersy en løsning til kunden. De gik fra at bruge seks uger til én dag på at præsentere et tilbud for en kunde.

SMV’er fik hjælp til konkrete udfordringer

Sideløbende med MADE Digital blev SMV’er tilbudt MADE Demonstrationsprojekter, hvor de kunne få hjælp til at løse konkrete udfordringer eller afprøve en nye produktionsteknologier i skræddersyede forløb på op til seks måneder fra projektets opstart. Gennem forløbene kunne SMV’en trække på viden hos eksperter til en værdi af op til 100.000 kr.

Demonstrationsprojekter har hjulpet SMV’er med nye digitale løsninger – projekterne er muliggjort via investering fra Industriens Fond og tilbydes fortsat til MADE-medlemmer i dag.

Læs mere om MADE Demonstrationsprojekter

Andre nyheder

Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel