Den nemme løsning er ofte den bedste løsning i udvikling af nye produkter og produktion

Er det en god idé at springe over, hvor gærdet er lavest?

Ja, givetvis, når det handler om udviklingen af nye produkter. Her vil vinderen i det lange løb sandsynligvis være den, som tænker i smutveje, genbrug og nemme løsninger frem for at tænke nye, store tanker, hver gang et produkt skal udvikles og på markedet.

– I bestræbelserne på hele tiden at ville alt det bedste, så kan vi ende med at blive middelmådige, sagde Niels Henrik Mortensen, professor ved DTU, på MADE Innovationskonference om hurtigere og mere digital udvikling af produkter og produktion i sidste uge.

– Vi får hele tiden flere og flere produkter, flere og flere varianter. Vi skal have lært det her med at tænke i produktprogrammer, slog han videre fast på baggrund af den forskning i hurtig produktudvikling, han selv er leder for bl.a. i MADE.

Genbrug dine principper

Innovationskonferencen havde fokus på en problemstilling, som produktionsvirksomheder på tværs af størrelse og branche kender til: I takt med, at man hver gang vil lave det bedste og mest innovative produkt, så vokser kompleksiteten.

Der kommer flere numre i varekataloget, antallet af unikke komponenter stiger, og behovet for flere produktionslinjer tager til. Samtidig er det ofte en dyr og tidskrævende måde at udvikle produkter på.

På DTU og i MADE forskes der i, hvordan virksomheder kan komme denne problematik til livs ved at arbejde med modularisering, konfigurationssystemer og produktprogrammer. Her handler det i højere grad om at tænke smart end at tænke nyt og stort.

På konferencen var der konkrete indlæg fra virksomheder som Haldor Topsøe, Terma, Hounö, Grundfos, Hydrema og NCC om, hvordan de har implementeret modularisering og konfigurationssystemer i virksomhederne, hvilke gevinster de har høstet, og hvilke udfordringer de er stødt på undervejs.

Relevant for små serier

Modularisering handler om at genbruge komponenter og designprincipper fra produkt til produkt. I stedet for eksempelvis at udvikle en ny motor til et produkt fra bunden hver gang, så indfører man et vist antal måder, som en motor kan designes og produceres på.

Det gør udviklingen af nye produkter hurtigere og billigere og reducerer antallet af omstillinger af og investeringer i produktionslinjerne. Netop derfor er modularisering også relevant for mindre virksomheder med små produktserier eller virksomheder, såsom Terma, der har mange udviklingskrævende, kundespecifikke ordrer.

Nødvendigt med top-down

Oven på modulariseringen kan man så bygge konfigurationssystemer: Et elektronisk varekatalog, hvor kunden kan gå ind og sammensætte et produkt ud fra en række standard valgmuligheder – et princip, som de fleste vil genkende fra bilproducenters hjemmeside, hvor man selv kan gå ind og designe sin egen bil ud fra et fastlagt udvalg af farver, motortyper, sædebetræk, fælge, elektronik osv.

Fordelene ved at indføre den type systemer er mange, fortalte MADE-ph.d. Katrin Kristjansdottir fra Haldor Topsøe, der siden 2012 har arbejdet med at indføre produktkonfiguratorer i salg og udvikling. Kvaliteten af produkterne bliver højere, en masse rutineopgaver fjernes fra medarbejderne, og kunderne mærker det i form af, at det nu kun tager minutter og ikke uger at placere en ordre.

En af de største udfordringer med modularisering og produktkonfiguration er til gengæld at komme i gang med at indføre det som det grundlæggende princip for udviklingen af virksomhedens produkter og produktion.

Særligt hvis der er en stærk tradition for at lave kundetilpassede løsninger, hvor produkter og produktion udvikles helt eller delvist fra bunden, hver gang.

Omstillingen kræver aktiv involvering og deltagelse fra alle dele af virksomheden – fra udvikling over produktion til markedsføring og salg.

Derfor var der også blandt oplægsholderne en bred enighed om, at det er en top-down-øvelse at indføre modularisering. Det er en ledelsesopgave at tage ansvar for at ændre kulturen og arbejdsmåden i hele virksomheden og ikke en opgave, der påhviler en afgrænset gruppe af udviklere og ingeniører.

Hør Niels Henrik Mortensen forklare om brugen af data i udviklingen af produkter og produktion

Oplægsholdere

  • Niels Henrik Mortensen
    professor, DTU, og arbejdspakkeleder i MADE

  • Katrin Kristjansdottir
    postdoc, DTU

  • Jan Johansson
    Senior Director, BT&CI, Terma

  • Morten Ammentorp Nielsen
    Managing Director, Hounö

  • Lars Hvam
    professor, DTU

  • Bjørn Langeland
    Chief Engineer, Grundfos

  • Ann-Louise Andersen
    Assistant Professor, Aalborg Universitet

  • Thorkil Iversen
    R&D Manager, Hydrema

  • Anders Kudsk
    Områdechef, Koncepter og Innovation, NCC

  • Lars Frello
    projektleder, Teknologisk Institut

Andre nyheder

Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel