Virtual Reality letter oplæring af mangfoldig gruppe: ”Det giver stor værdi”

I lufthavne verden over arbejder personalet fra et væld af nationaliteter, sprog og uddannelsesbaggrunde. Så hvordan laver man en oplæring, der fanger alle? Producenten af bagagehåndteringssystemer BBHS har i et MADE EdTech projekt testet Virtual Reality som en løsning.  

Briller og hørertelefoner ryger på og verden omkring dig forsvinder. Den bliver erstattet af et sceneri af bagage på samlebånd i en lufthavn. Kufferter kører frem, drejes rundt, fordeles og placeres automatisk i særlige vogne.

Du vender dig, og bag dig fikser kollegaer i gule veste daglige gøremål, så alle kufferter kommer til de rigtige fjerne destinationer. 

Lufthavnspersonale i bagageafdelinger verden over byder på et væld af forskellige nationaliteter, sprogkundskaber og uddannelsesbaggrunde. Men i dette univers er det underordnet. I den virtuelle oplæring skal de udelukkende se, hvordan systemet fungerer, hvilke knapper, der bliver trykket på, og hvordan låger åbner og lukker.

Se nedenfor nogle af de 360 graders optagelser, som blev benyttet til at skabe det virtuelle univers.

360 graders optagelser skudt af Khora til BBHS virtuelle oplæringsunivers ifm. et MADE-projekt.

Fuldt fokus

”Det er slet ikke som at se en YouTube film. Du får ikke samme rumfornemmelse eller oplever, at du er en del af en større proces – og du bliver ikke distraheret, fordi nogen spørger dig om noget eller noget larmer. Med brillerne på, har du fuldt fokus,” siger Operation- and Change manager i BBHS Michael Bech-Nielsen.

BBHS producerer og leverer automatiserede bagagehåndteringssystemer til lufthavne, og i et MADE EdTech projekt har de samarbejdet med specialister i extended reality (XR) fra Khora. I projektet udviklede Khora en 360 graders oplæringsvideo i Virtuel Reality (VR), som BBHS kan bruge i undervisningen af lufthavnspersonalet.

Ifølge Khora hører de over en bred kam, at VR øger koncentrationsevnen:

”Vi oplever at indlevelsesevnen bliver klart forbedret. Vi har hjulpet skoler med at implementere VR i undervisningen, og her har lærere været glade for nærmest at kunne ”tvinge” viden ind i børnene, fordi Headsettet sikrer, at de koncentrerer sig og ikke lade sig distrahere af for eksempel en.”

Extended Reality

Extended Reality er et paraplybegreb for teknologier, der udvider ens digitale oplevelse ud over den vante 2-dimensionelle skærm. 

Det dækker over Virtual Reality (VR), hvor man tager en brille på og kan bevæge sig i et forprogrammeret virtuelt 3D-univers.

Det dækker også Augmented Reality (AR), hvor man tager en brille på, der lægger et forprogrammeret virtuelt lag ovenpå virkeligheden. Her kan du for eksempel kigge på og gå rundt om et virkeligt bord, hvor AR laget viser en virtuel 3D-model ovenpå bordet.

Slutteligt dækker Extended Reality over Mixed Reality, hvor f.eks. AR og VR kombineres på nye måder.

”Kommer til at minimere fejl”

Michael Bech-Nielsen står for oplæring af personalet i de lufthavne, som har købt BBHS’ system, og han er særdeles tilfreds med resultatet:

”Det giver meget stor værdi. Dem, der skal bruge det her, er ikke nødvendigvis uddannet, og det er vigtigt, de forstår, hvad de bliver en del af.”

MADE EdTech projekt

Et MADE EdTech projekt giver små- og mellemstore produktionsvirksomheder mulighed for at teste digitale læringsværktøjer som augmented reality og virtual reality sammen med en leverandør af disse løsninger. 

EdTech er kort for Educational Technology og er et fællesbegreb for hele den branche, som arbejder med digitale læringsværktøjer. En virksomhed der arbejder med Educational Technology kan også kaldes for en EdTech.

Med et MADE EdTech projekt kan virksomheden få 250.000 kroner i tilskud til udvikling og test af de digitale værktøjer.

Tidligere har undervisningen bestået af en Power Point præsentation, hvor Michael Bech-Nielsen oplevede, at han ”mistede” nogle undervejs på grund af mangelfulde sprogkundskaber og manglende koncentration. Det kan få konsekvenser – og ikke kun for, om flypassagerer får selskab af deres ejendele på ende-destinationen:

”Hvis ikke personalet forstår, hvordan systemet fungerer, kan der opstå nogle store fejl, hvor folk kan komme til skade. Lufthavne er nogle af verdens farligste arbejdspladser. Det kan være, de ikke opdager, at lågerne på bagagevognen lukker flere på en gang og får fingre i klemme,” siger Michael Bech Nielsen og tilføjer:

”Jeg er sikker på, at det her kommer til at minimere fejl”

Næste skridt er at begynde at benytte VR-filmen i oplæringen samt måle på resultaterne af det i praksis.

Det første sted, hvor VR-træningen skal benyttes hos en kunde bliver i Edinburgh lufthavn.

Andre nyheder

Video
Artikel
Video
Artikel
Artikel
Artikel