Servicering af batterier til grøn strøm kræver sort transport: MADE-projekt viser grønnere alternativ

Virksomheden Visblue producerer batterier til at lagre grøn strøm, men servicering og installation af batterierne kræver store mængder af rejseaktivitet i ind- og udland. En ny AR-løsning til oplæring af eksterne operatører kan blive et grønt alternativ til flyet.

Fly, tog og bil frem og tilbage.

Teknikerne i den grønne scaleup Visblue rejser ind- og udland tyndt fra hovedsædet i Aarhus. De er nemlig de eneste som ved, hvordan man installerer og servicerer virksomhedens flowbatterier. Batterierne er et eksempel på en af de teknologier, som skal gøre det muligt at lagre grøn strøm fra vindmøller og solceller, så den ikke går tabt, når vinden blæser eller solen skinner mere, end forbruget af strøm. Det ligger Visblue meget på sinde at få reduceret den sorte rejseaktivitet.

”Rejserne er en udgift, vi mangler vores teknikere herhjemme, og så virker det bare ikke rigtigt at flyve meget, når vi har en virksomhed, der bygger på et grønt fundament. Vi gør os mange tanker om, hvordan vi hele tiden arbejder i et grønt spor,” fortæller Mia Voldum, der er marketingansvarlig og leder af projekter i Visblue.

Visblue Flowbatteri

Et vanadium redox flow batteri (VRFB) har to separate tanke, en indeholdende en positiv elektrolyt og en indeholdende en negativ elektrolyt. Begge elektrolytter består af grundstoffet vanadium opløst i svovlsyre, hvor vanadium forekommer i forskellige oxidationstilstande (valenser).

Batteriet har også en række battericeller. Hver af disse celler er opdelt i to kamre adskilt af en membran, som ionerne kan passere igennem. I hvert kammer er der en positiv eller en negativ elektrode. De to elektrolytter pumpes gennem cellerne på deres side af membranerne.

Strømmen fra solpanelerne føres ned i cellernes elektroder, hvor den flytter elektroner fra den positive til den negative elektrolyt og oplader batteriet, mens væsken strømmer tilbage i tanken. Under udledning vendes denne proces. Batteriet kan aflades og genoplades og kan holde op til 20 år.

Rejseaktivitet er en flaskehals

Senest blev alle virksomhedens fem teknikere sendt til Tjekkiet i en uge, hvor de tog rundt i landet for at servicere Visblue-batterier. I takt med, at forretningen vokser, bliver rejseaktiviteterne kun større. Visblue sælger deres batterier i hele Danmark og har desuden batterier installeret i seks forskellige lande, som regelmæssigt kræver service.

Scaleup’en regner med at fordoble deres antal teknikere i 2024, men det kan stadig blive et problem at have nok hænder:

”Det er en flaskehals for os i dag at være sikre på, vi har nok teknisk personale, der kan servicere og installere batterierne. Det kan godt pludselig gå hurtigt nu med efterspørgslen. I dag går det, men vi ved ikke, om vi kan følge med i morgen,” siger Mia Voldum.

Løsningen kan være digital læringsteknologi – mere præcist Augmented Reality (AR). 

I MADE EdTech-projekter får virksomheder hjælp fra en teknologileverandør til kvit og frit at teste digitale læringsteknologier, og sådan et projekt har Visblue haft sammen med Extended Reality (XR) specialister fra Cadpeople. Her fik de hjælp til at afprøve, om de med AR digitalt kunne oplære og guide eksterne til at montere og servicere flowbatterierne, så Visblues egne teknikere ikke behøves tage ud hver gang.

Visblue flowbatteri

Fra Virtual Reality til Augmented Reality

I starten troede Visblue, at Virtual Reality (VR), hvor brugeren går ind i en fuldt ud virtuel verden, var den rette løsning, men det viste sig at AR, hvor der laves et virtuelt overlay på den virkelige verden, var bedre til deres problemstilling – især fordi installation af et flowbatteri kræver fornemmelse for omgivelserne.

”Når de skal servicere og installere batterierne, kan Visblues medarbejdere risikere at skulle ned i en eller anden trang kælder i en boligforening. Så er det ikke så komfortabelt at skulle til at have briller på og ikke have hænderne fri, fordi de skal betjene controllere,” forklarer Project Manager fra Cadpeople, Lonnie Bach, der har stået i spidsen for projektet.

Sammen med Visblues teknikere vurderede projektteamet, at en AR-løsning, hvor man kan holde en tablet foran batteriet og få digitale instrukser, fungerede bedre.

Instruktion til installation af Visblue batteri med AR-løsning.

Teknologien kan effektivisere hele produktionen

For Visblue har udviklingen af oplæringsuniverset været en øjenåbner for ny teknologi. Som en del af universet har Cadpeople skabt en digital tvilling af deres flowbatterier.

”Det har været en kæmpe læring at få øjnene op for, hvad man kan med de her teknologier. Det har skabt inspiration – ikke bare til digital oplæring – men også til, hvordan en digital tvilling kan bruges i optimering af produktionen i forhold til flow og overlevering. Med tvillingen vil man kunne vise, hvor langt et batteri er kommet i produktionen, og hvad det mangler,” fortæller Mia Voldum.

AR-løsningen, der består af en digital tvilling af batteriet og nogle instrukser, kan endnu ikke erstatte oplæringen, men understøtter den godt ifølge Mia Voldum:

”Nu har vi et rigtig godt forklaringsværktøj og et værktøj alle – især teknikerne – ser et kæmpe potentiale i,” siger hun og tilføjer:

”Vi håber at have en prototype på den fulde løsning klar om et år, men det afhænger af økonomien, og hvilke projekter vi har, som går igennem.”

Extended Reality

Extended Reality er et paraplybegreb for teknologier, der udvider ens digitale oplevelse ud over den vante 2-dimensionelle skærm. 

Det dækker over Virtual Reality (VR), hvor man tager en brille på og kan bevæge sig i et forprogrammeret virtuelt 3D-univers.

Det dækker også Augmented Reality (AR), hvor man tager en brille på, der lægger et forprogrammeret virtuelt lag ovenpå virkeligheden. Her kan du for eksempel kigge på og gå rundt om et virkeligt bord, hvor AR laget viser en virtuel 3D-model ovenpå bordet.

Slutteligt dækker Extended Reality over Mixed Reality, hvor f.eks. AR og VR kombineres på nye måder.

Andre nyheder

Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel