Uddannelsesblog

Sådan digitaliserer du læring på en varig og bæredygtig måde

MADE Uddannelsesblog: I denne blog beskriver seniorkonsulent i virksomheden Edura, der sælger digital læring, Daniel Frey Longholm deres koncept ’Bæredygtig digitalisering’. Her ligger fokus på at sætte mål over middel.

Daniel Frey Longholm

Seniorkonsulent hos Edura

Daniel Frey Longholm er Seniorkonsulent hos Edura. Han har tidligere været Global Education Manager hos Too Good To Go, har mange års erfaring som underviser og har specialisering inden for design og produktion af digitale læremidler. dfl@edura.dk | +45 28710225

I MADE’s uddannelsesblog deler skribenter erfaringer og holdninger til digital læring. Blogindlægget er et udtryk for skribentens egen holdning og repræsenterer således ikke MADE’s standpunkter

Kan man blive en bedre håndværker online? Et spørgsmål der for nogle næsten er selvmodsigende. For hvordan kan vi kombinere et klassisk håndværksfag med digital læring?

Digital læring og læringsteknologier er lige så fuld af facetter og muligheder som en dygtig underviser – men meget ofte bliver læringsforløb og digitalt læringsværktøj anvendt meget basalt og decideret forkert. Dette sker, når midlet sættes før (lærings)målet

Det, jeg kan konkludere gennem min mangeårige erfaring med udvikling og produktion af digital læring, er, at teknologierne i sig selv ikke bibringer motivation for læring. Og læring bliver især ikke mere inddragende eller bedre, blot fordi den er digital.

Hvordan udnytter vi så bedst de muligheder, som digital læring bibringer?

Hos Edura styrer vi efter en meget bevidst og afprøvet digitaliseringsproces. Vi starter aldrig en produktion uden at have målet for øje. Digitaliseringsprocessen former hele udviklingen fra idé til produktion. Jeg vil gerne her give dig, kære læser, en kort oversigt over vores metode – en metode vi kalder for ’Bæredygtig digitalisering’:

  • Hvorfor digitalisering?
  • Udvælgelse
  • Nedbrydning
  • Drejebog
  • Re-design
  • Valg af metode for digitalisering
  • Produktion
  • Pilot
  • Endeligt forløb

Om Edura

Edura er et konsulenthus, der er specialiseret i rådgivning, produktion og eksekveringen af digitaliserings- og læringsstrategier. Deres erklærede mål er at understøtte, inspirere og skabe de bedste forudsætninger for udvikling af bæredygtig digital læring og uddannelsesteknologi af høj kvalitet.  

Fra digitalt læringsforløb af Edura.

Start hellere senere end tidligere

Hvad, jeg synes, der er værd at notere sig, og som jeg ofte lægger vægt på, når jeg er ude og undervise i digital læring, er, hvor sent i digitaliseringsprocessen, vi begynder at producere.

Der ligger en vigtig og central opgave i at sætte læringsmålet og målgruppen før valget af teknologien. Et godt sted at starte som organisation er ved at stille spørgsmålet ”Hvorfor digitalisering af læring?”. Et spørgsmål, der kan have mange, gode svar, men ligeledes forkerte (eks. ”digitalisering er en del af vores vision” – for hvad betyder det for kvaliteten af den digitale læring? Ingenting. Sørg for, at alle forstår og, ønskeligt, er enige om svaret).

Økonomisk bæredygtig

Når vi kalder den ovenstående proces for bæredygtig, skyldes det blandt andet, at det er lærerne/fageksperterne selv, der får redskaberne og kompetencerne til at medudvikle digitale læringsforløb.

Organisationerne har sjældent råd til udelukkende at få ekstra eksterne eksperter som fotografer, videografer og konsulenter til at stå for digitaliseringen.

Og nu, hvor mange uddannelsesinstitutioner står over for at implementere og investere i en større grad af digital læring, er det derfor nødvendigt, at vi uddanner i og træner disse digitaliseringskompetencer og de omskiftninger, som vi står midt i.

Det rigtige spørgsmål

Traditionel fysisk klasserumsundervisning kan sagtens oversættes til et digitalt uddannelsesunivers, men det er ikke altid samme sprog, og særligt for de taktile fag, er det vigtigt at uddannelsesmålet går før læringsmidlet – særligt hvis vi skal bibeholde fagligheden.

Og det, der derfor er endnu vigtigere, er, at vi får en forståelse af, at digital læring ikke nødvendigvis erstatter vores fysiske tilstedeværelse. Dog ved jeg af erfaring, at et betimeligt anvendt digitalt læringsværktøj kan skabe en større læringsværdi.

Så tilbage til mit spørgsmål: ”Kan man blive en bedre håndværker online?” Ja, det kan man godt. Men det er det forkerte spørgsmål at stille. Det interessante spørgsmål fremover er, Hvordan kan man blive en bedre håndværker online?”

Fire gode råd

  1. Øg motivationen for asynkron læring: Gør din læring aktuel og inddragende for målgruppen ved at tage udgangspunkt i deres virkelighed og i den situation, de møder den digitale læring.
  2. Kend din læringsteknologi – både muligheder og begrænsninger.
  3. Sørg for, at du og dine kollegaer har samme semantik, når I taler digitalisering – brug gerne tiden på at forklare og eksemplificere inden produktion.
  4. Del viden og kompetencer: Inddrag flere, og lav en strategi på tværs af organisationen for digitalisering af læring.

Relaterede blogindlæg

Uddannelsesblog
Uddannelsesblog
Uddannelsesblog
Uddannelsesblog
Uddannelsesblog
Uddannelsesblog