Uddannelsesblog

Den digitale fremtid byder på meget mere mesterlære!

MADE Uddannelsesblog: Kan en TED Talk klæde dig 100 % på til nye arbejdsopgaver i en produktion? Næppe. Alligevel er mange digitale læringsforløb velproducerede videoer, der massedistribueres fra en kendt ekspert til ukendte modtagere. Men vi skal også den anden vej. Den, der skal lære noget nyt, skal lave elendige videoer, der deles med en enkelt person: læremesteren.

Laurits Rasmussen

Cand.comm, MA i ledelse af uddannelsesinstitutioner.

Laurits Rasmussen er founder og direktør i Feedbackbox. Han er tidligere uddannelsesleder på Professionshøjskolen Absalon og har mange års erfaring som konsulent i evaluering af uddannelse, læring og ledelse.

I MADE’s uddannelsesblog deler skribenter erfaringer og holdninger til digital læring. Blogindlægget er et udtryk for skribentens egen holdning og repræsenterer således ikke MADE’s standpunkter

Mesterlærerprincippet er trængt op i en digital krog samtidig med, at det er et bærende analogt princip, når vi uddanner piloter og kirurger – såvel som en lang række andre faggrupper.

Fra den analoge verden ved vi nemlig, at mesterlære virker. Det virker at blive lært op af en, der er bedre end dig selv. Det virker at blive korrigeret af en, der ser dine fejl, mens du begår dem. Og det virker at blive opmuntret af en, der glæder sig over dine fremskridt.  

Men i den digitale verden er mesterlærerprincippet udfordret af flotte videoer, der iscenesætter eksperter som fremragende formidlere og distribueres til så mange som muligt. Fra den helt store scene kender vi det fra fx TED Talks, Masterclass og Coursera. 

Suppler de flotte videoer med grimme videoer 

Vi har brug for meget mere mesterlære i supplement til de flotte videoer, der massedistribueres. For det første kommer ekspertformidlerne aldrig til at rette vores fejl og fejre vores fremskridt. For det andet begrænser de flotte produktioner vores forståelse af en “mester”. 

Vi glemmer helt at den mester, der kan hjælpe os, måske er kollega-Lars eller Kirsten-Coach, der kommer forbi i næste uge. Sidst men ikke mindst, så fastholder de velproducerede broadcasts vores forståelse af læringskommunikation som noget, der går fra mesteren til novicen. 

Men vi skal huske al den kommunikation, der går den anden vej – nemlig når novicen viser mesteren, hvad hun kan – og ikke kan. Kun når det sker, kan vi korrigere fejl og fejre succeser. Og det er her, de teknisk set middelmådige og æstetisk set grimme videoer kommer ind i billedet. 

Video kan forvandle mesteren til en mesterlærer 

Igennem de seneste år har vi i Feedbackbox hjulpet med at skabe plads til kursisternes videoer i forskellige typer af efter/videreuddannelser. Det er meget simpelt: Underviseren giver kursisterne en opgave, og beder dem optage deres løsning i egen arbejdskontekst – oftest mellem kursusgangene. Opgaven kan fx være at dokumentere en udfordring i det fysiske arbejdsmiljø – det kan være en samtale med en kollega eller en konkret håndværksmæssig løsning på et problem. Det kan være, at kursisten skal træne en bestemt teknik eller få øje på et bestemt teoretisk fænomen i sin egen praksis. Egentlig er det kun den didaktiske fantasi, der sætter grænser. 

Kursisterne viser med håndholdte videoer optaget på mobilen, hvordan de arbejder med opgaven – og deler dem med deres underviser. Uanset teknisk kvalitet, opgavetype og arbejdsområde, så har videoerne altid en formidabel effekt: De får underviseren til at se kursisterne som professionelle i en konkret arbejdskontekst.  

Det betyder, at undervisere pludselig får øje på sig selv som meget mere end vidensformidlere. De får nemlig øje på sig selv som hjælpere, der skal hjælpe kursisterne med at forandre noget i praksis. Og efter nogle få videoer kan de endda se forandringerne.  

Det sker, når underviseren på feedback-videoer stiller refleksionsspørgsmål, korrigerer fejl – og fejrer fremskridt. Altså: Når underviseren indtager en midlertidig rolle som mesterlærer. Det er vildt fantastisk – hver eneste gang.  

Svær forvandling 

Det lyder simpelt. Det er det ikke. For selv om vi har overvundet de tekniske og juridiske udfordringer, så oplever mange kursister det som en mental udfordring at optage sig selv og dele videoens ubarmhjertige fremstilling af egen praksis. For undervisere er det svært at slippe rollen som ekspert og vidensformidler. Det kan man for eksempel se i de feedback-videoer, underviserne sender tilbage til deres kursister. De har tendens til at blive videnstunge, lange og svære at afkode. 

Alligevel møder vi stor begejstring. Mange undervisere er utroligt gode til at skabe trygge rum og tage brodden af lampefeberen. Og mange kursister er nysgerrige på undervisernes til tider lange refleksioner, og de udleder selv en brugbar pointe. Som regel bliver både kursister og undervisere bedre efter få forsøg – og sammen praktiserer de meget mere mesterlæring i efter/videreuddannelse.  

Vi tror, at det er fremtiden, og at det er et eksempel på den næste store digitaliseringsbølge i uddannelsessektoren: Nemlig digitale redskaber, der skaber dialog, nærvær og forståelse mellem mester og novice. 

Forvandl dig selv 

Er du selv underviser eller arbejder med opkvalificering af arbejdskraft på din virksomhed, kan det være, at du flirter med tanken om mere videobaseret mesterlære. Hvis det er tilfældet, kan du med fordel stå på nogle af de erfaringer, som vi har gjort os i Feedbackbox. Her er fem af de vigtigste:    

  1. Lad vidensformidling fylde mindre og mesterlære fylder mere. Tænk omlægningen af din egen tid ind helt fra starten.  
  2. Giv konkrete opgaver. Dine opgaver er afgørende for de videoer, som du får retur. Vær konkret, skarp og afgrænset. Det gør det også lettere at give feedback.  
  3. Skab klare forventninger. Vær tydelig omkring, hvornår eller hvor hurtigt dine kursister kan forvente at få feedback på deres videoer.  
  4. Giv kun ét råd ad gangen. Vær meget kort og specifik i din feedback. Træn én ting. Korriger og opmuntre. Send derefter kursisten ud for at træne igen.  
  5. Følg op. Sørg for at følge op, hvis ikke kursisten af sig selv vender tilbage. Opfølgning er nødvendigt, hvis du vil fejre fremskridt og se dine kursister/kollegaer blomstre.    

Deltagere i MADE Learning Factory kan teste video-feedback vha. Feedbackbox i deres pilotprojekter. 

Relaterede blogindlæg

Uddannelsesblog
Uddannelsesblog
Uddannelsesblog
Uddannelsesblog
Uddannelsesblog
Uddannelsesblog