Find Holger: AI kan lokalisere bittesmå fejl og fjerne tidskrævende opgave

Med kunstig intelligens kan computere overtage kvalitetskontrol af emner og dermed frigive op mod 50 procent af operatørens tid. Det viser NIL Technologys erfaringer fra et MADE FAST-projekt, hvor Teknologisk Institut gav indsigt i, hvordan automatiseret kvalitetskontrol kan indføres i SMV’ens produktion og dermed højne kvaliteten og minimere tid på inspektion.

Han har briller, stok og en rød/hvidstribet bluse. Hvor er han?

Når virksomheden NIL Technology skal kvalitetssikre deres små, nanoteknologiske emner, som f.eks. linser til mobilkameraer, så er det lidt ligesom at finde børnebogsfiguren Holger.

Holger gemmer sig altid i en stor menneskemængde – tilsvarende bruger NIL Technology tid på at finde tæt på usynlige fejl og deformationer på deres emner såsom mikrolinser.

Hvis vi kan automatisere opgaven, så kan vi spare i hvert fald 50 procent af den tid, vi bruger nu

Agata Bialy, R&D Project Manager hos NIL Technology

”I dag inspicerer NIL Technology manuelt emnerne, og det kræver en speciel viden at vurdere, om emnerne lever op til en kundes krav. Det er en møjsommelig opgave for det menneskelige øje at se på billeder og bruge mikroskop for at inspicere,” siger Thomas Høiberg Giselsson, senior specialist i afdelingen for Vision og AI på Teknologisk Institut.

For at løse den udfordring blev SMV’en fra Lyngby en del af et MADE FAST Development project, hvor de sammen med Teknologisk Institut gennem knapt et år undersøgte, om det er muligt at automatisere den nuværende kvalitetskontrol for derved at undgå manuel håndtering samt sikre høj, ensformig kvalitet:

”Hvis vi kan automatisere opgaven, så kan vi spare i hvert fald 50 procent af den tid, vi bruger nu.

Det vil også have en stor effekt på flowet i produktionen, hvis vi har en gennemtestet løsning, der fanger alle fejl,” vurderer Agata Bialy, R&D Project Manager hos NIL Technology.

NIL Technology fremstiller bl.a. linser til mobilkameraer.

Papirtynde linser

NIL Technology anvender siliciumskiver til at fremstille avancerede optiske linser, der har en høj ydeevne, effektivitet og kompakthed sammenlignet med de løsninger, der findes i dag.  Teknologien er i dag at finde i en af de store og profilerede smartphones, og virksomhedens ambition er, at deres nanoteknologi vil være at finde i stort set alle de førende brands af smartphones inden for et par år.

Mikrolinserne bliver fremstillet sætvis på papirtynde ark, hvor de bliver tjekket for ridser, små fejl eller manglende linser.

”Det er en langsom proces. Det tager en af vores eksperter et par minutter at inspicere et ark med en håndfuld mikrolinser – og vi inspicerer flere tusinde mikrolinser hver dag. Det er nemt at overse små fejl, der gør at linsen skal kasseres, og det er kritisk for os, hvis en defekt linse ender i en mobiltelefon,” siger Agata Bialy.

Den manuelle inspektion fungerer i mindre skala, men spin-out virksomheden fra DTU vil gerne vokse og kunne masseproducere emner. Virksomhedens ambition er, at deres teknologi vil være at finde i stort set alle de førende brands af smartphones inden for et par år.

”I øjeblikket er det ikke noget problem, at de kigger på deres emner, når de er færdige. I en større skala, så er det nødvendigt for dem at garantere over for kunder, at emnerne lever op til den aftale kvalitet,” forklarer Thomas Høiberg Giselsson.

Nu kan vi sætte barren endnu højere

I projektet fik NIL Technology og Teknologisk Institut udarbejdet et proof-of-concept for den automatiske kvalitetskontrol ved at etablere standarder for fejl. Det skete ved at overføre medarbejdernes ekspertviden til computeren.

Se her, hvordan NIL Technology fremstiller avancerede optiske linser.

”Det er ikke nødvendigvis nemt at forklare eller beskrive, hvad NIL Technology kigger efter, når de inspicerer emnerne – og resultatet varierer, når Peter kontrollerer den ene dag, og Signe dagen efter,” forklarer Thomas Høiberg Giselsson.

Gennem projektet blev der arbejdet med at generere en model, som kan finde de samme fejl som eksperterne:

”Vi arbejdede hen imod en model, der reagerede på de samme defekter som mennesket. For at komme helt i mål, kræver det flere udviklingstimer og et større datasat, end vi havde til rådighed i projektet, men vi har i projektet set nogle rigtig lovende resultater,” fortæller Thomas Høiberg Giselsson.

Og begejstringen deler NIL Technology.

”Projektet giver os et godt afsæt for at nå vores mål om at mindske variationen i kvaliteten med 25 procent frem mod 2025. Faktisk synes jeg godt, vi kan sætte barren endnu højere nu,” vurderer Agata Bialy.

I øjeblikket overvejer NIL Technology, hvordan løsningen skal videreudvikles og implementeres i produktionen. Og så håber SMV’en at bruge den nye viden, når de skal etablere næste generations produktionsfaciliteter.

Om NIL Technology

NIL Technology udvikler og producerer avancerede optiske linser til f.eks. mobiltelefoner.

Med kunstig intelligens kan SMV’en forbedre kvaliteten, når de fremstiller linserne ved hjælp af nanoteknologi.

Spinout-virksomheden fra DTU blev grundlagt i 2006 og har hovedkontor i Lyngby, Danmark og mindre afdelinger i Sverige, Schweiz og USA.

I et MADE FAST development project har NIL Technology sammen med Teknologisk Institut undersøgt, hvordan de effektivt kan etablere automatisk kvalitetskontrol.

SMV’en har været MADE-medlem siden 2016 og har været aktiv i forskningsplatformen MADE Digital (2017-2020).

MADE FAST Development project

Produktionsvirksomheder kan blive en del forskningsplatformen MADE FAST ved at indtræde i et Development Project, der er demonstrationsprojekter i et forskningssetup.

I projekterne får virksomheder 150.000 kr. viden i støtte fra GTS’er og adgang til forskningen inden for ét af de fem indsatsområder i MADE FAST.

Projekterne varer fra seks måneder til ét år.

Andre nyheder

Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel