Cross Reality gavner virksomheder: Vi får øjne på stedet uden at være der fysisk

I et MADE Udviklingsprojekt har LEGO Koncernen og ingeniørvirksomheden Eltronic testet Cross Reality (XR) til at uddanne og støtte medarbejdere på distancen – og det har givet blod på tanden for fremtidig brug.

Hvordan kan man arbejde bedre sammen på distancen?

Det spørgsmål har fyldt meget hos mange – også i LEGO Koncernen og i den danske ingeniørvirksomhed Eltronic, der leverer IT- og automationsløsninger til en række forskellige brancher.

Derfor blev de to virksomheder en del af et MADE Udviklingsprojekt, hvor Teknologisk Institut har udforsket, hvilke teknologier der kunne gøre uddannelse og støtte på tværs af landegrænser endnu bedre og lettere.

”Samarbejdet gav os et indblik i, hvordan man kan bruge mixed reality (MR) til support på distancen, så vi ikke nødvendigvis behøver have en operatør ud hver gang. Og det giver god mening for os,” lyder det fra Morten Svendsen, der er administrerende direktør hos SMV’en fra Midtjylland Eltronic A/S.

Også Ulrik Dalsgaard, der er automation specialist ved LEGO Koncernen, fik noget ud af samarbejdet.

”Vi blev klogere på simulering og augmented reality (AR), og benytter os nu af det ret tit. Det virkede faktisk rigtigt godt,” siger Ulrik Dalsgaard.

LEGO Koncernen anvender blandt andet AR-brillen i Tjekkiet.

Hvad er XR?

XR er en forkortelse for Cross Reality, der dækker over flere former for visualiseringsteknologier. Det kan for eksempel være statiske eller fotografiske oplevelser eller computergenererede miljøer, som man kan interagere med.

Inden for XR arbejder man grundlæggende med tre forskellige visualiseringsteknologier:

  • Virtual reality (VR)
  • Mixed reality (MR)
  • Augmented reality (AR)

Hvor VR udvisker omverdenen fuldstændig, lægger AR sig derimod som en form for transparent lag oven på virkeligheden, mens MR er en blanding af VR og AR, som åbner for muligheden for at interagere med det ekstra lag, som AR skaber.

MADE Udviklingsprojekt

Formålet med et MADE Udviklingsprojekt er at udvikle ny teknologi og nye løsninger som svar på fælles udfordringer og problemstillinger i industrien. I løbet af projektet udvikler specialister på baggrund af konkrete behov fra deltagende virksomheder løsningsforslag, som virksomhederne er med til at vurdere potentialerne i.

Det er gratis at deltage i et udviklingsprojekt – I investerer blot med jeres tid.

Andre virksomheder kan også have glæde af Cross Reality-teknologi – som også bliver kaldt XR-teknologi.

”Det er meget relevant, at vi får spredt viden om XR-teknologier ud til flere virksomheder. Selvom det er et voksende marked, så er der stadig mange, der ikke kender til det, og det er ærgerligt. Der er nemlig et stort potentiale for mange virksomheder i de her teknologier – specielt i produktionsindustrien,” fortæller Mads Vainø Baatrup, der er konsulent ved Teknologisk Institut.

I MADE-projektet undersøgte konsulenter fra Teknologisk Institut, hvordan man ved hjælp af virtual reality kan oplære nye medarbejdere i at bruge maskiner på afstand. Derudover blev det også undersøgt, hvordan man med en AR-brille kan fjernsupporte en medarbejder, der har problemer.

”Ideen er, at man ved hjælp af XR kan supportere nogle i større grad uden at skulle være på stedet fysisk. Det åbner nogle muligheder,” fortæller Mads Vainø Baatrup.

Nye tider kræver nye teknologier

Der er en del grunde til, at det giver mening for Eltronic at udforske mulighederne for nye teknologier, når det kommer til fjernsupport.

”Eltronic har mange maskiner ude i verden, hvor det giver rigtig god mening, at vi får øjne ud på stedet, uden at vi behøver at være der fysisk. På den måde kan vi se det samme som operatøren, når vi skal supportere vedkommende,” lyder det fra Morten Svendsen.

Eltronic har mange maskiner ude i verden, hvor det giver rigtig god mening, at vi får øjne ud på stedet, uden at vi behøver at være der fysisk. På den måde kan vi se det samme som operatøren, når vi skal supportere vedkommende

Morten Svendsen, Administrerende direktør, Eltronic A/S

Det kan være med til at forkorte maskinens indkøringsperiode og forbedre brugen af den. Men det er også bedre for miljøet, da det giver mindre rejseaktivitet.

COVID-19 har også gjort det vanskeligere for begge virksomheder at rejse rundt i hele verden, og det har været en udfordring, når det kommer til support eller oplæring af personale.

”Jeg kunne se en kæmpe fordel i fjernsupport, da vi tit hjælper vores kollegaer i blandt andet Tjekkiet med både support, men også med indkøring af maskiner og meget andet,” fortæller Ulrik Dalsgaard fra LEGO Koncernen.

På med brillerne

Som en del af udviklingsprojektet, studerede Mads Vainø Baatrup fra Teknologisk Institut, hvilken teknologi der ville være den bedste til at fjernsupportere personale rundt omkring i verden.

”MADE-projektet var faktisk en teknologiafprøvelse. Vi så blandt andet på, hvordan en medarbejder hos LEGO Koncernen, der har brug for hjælp til noget, ville kunne få den hjælp med AR-brillen på. Igennem brillen skulle en ekspert så hjælpe manden på gulvet med at løse problemet uden selv at være der fysisk,” fortæller Mads Vainø Baatrup.

I MADE’s forsknings- og innovationsplatform MADE FAST undersøger virksomheder, GTS’er og universiteter, hvordan XR/VR/AR-teknologierne kan sikre effektiv oplæring og uddannelse. Det sker under den strategiske indsats, ’Bæredygtig og agil arbejdsstyrke’

Andre nyheder

Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel