101-år gammelt firma er blevet synonym med innovation

MADE-medlemmet Ortofon A/S er en af verdens ledende producenter af pickups til grammofoner. Virksomheden, der har hovedkontor i Nakskov, har succes med at 3D-printe pickups og er blevet synonym med nye produktionsteknologier inden for lydindustrien. Ved MADE Open Lab i AM-LINE delte de ud af deres erfaringer.

”Orto” betyder ”korrekt” og ”fon” betyder ”lyd” på græsk. Ortofon blev etableret i 1918 for at skabe en korrekt lyd – først ved at synkronisere lyd med billeder i danske biografer, og siden har SMV’en udviklet og fremstiller små komponenter såsom pickupper og dele til høreapparats og medico industrien verden over.

Et markant sceneskift

I 2008 besluttede Ortofon sig for at arbejde med at 3D-printe virksomhedens pickups. Ortofon har derfor et årtis erfaring med at få løst tekniske udfordringer for at muliggøre industriel produktion. De nye designmuligheder og historiske forløb var omdrejningspunktet for det oplæg, som deltagerne ved MADE’s Open Lab i AM-Line-regi ’Et opgør med myterne for 3D-print i metal’ hørte.

”Ortofon blev synonym for teknologisk udvikling i lydindustrien takket være vores unikke 90-års udgave af pickuppen ’A90’. Vi er engageret i ny teknologi, og som de første i verden introducerede vi 3D-print i metal for at producere pickups. Det lykkes os at skabe en god synergi mellem nye teknologier og en gammel måde at reproducere analog lyd på,” forklarede Pawel Wozniak, Prototype & Design Engineer i Ortofon, ved MADE Open Lab.

Ved eventet søgte danske produktionsvirksomheder sammen med forskere og specialister svar på, hvordan barrierer ved industriel 3D-print kan overkommes. Viden og uddannelse er afgørende, da nye rapporter viser, at anvendelsen af teknologien vil vokse enormt de næste år.

Bedre kontrol over lyden

SMV’ens brug af 3D-print blev realiseret med hjælp fra Teknologisk Institut, der designede delene, og efter tests fandt Ortofon ud af, at det er en givtig teknologi i fremstillingen, da de hurtigere kan producere prototyper og opnå proof of concept.

I dag har virksomheden integreret 3D-print i produktionen af små serier, og producerer fem produkter med denne fremstillingsmetode. Implementeringen har bl.a. givet Ortofon adgang til det amerikanske marked, hvor de har oplevet et boost i salget på op mod 30 procent.

3D-print er med andre ord blevet et vigtigt konkurrenceparameter:

”Der var ingen, der producerede pickups på den her måde, før os. Teknologien gjorde os i stand til at kontrollere uønskede vibrationer og dæmpe generende lydfrekvenser fra vinylen. Så det har givet værdi og optimeret vores produkter,” sagde Pawel Wozniak.

I ovenstående video kan du høre, hvordan Ortofon fremover vil investere yderligere i produktionsteknologien for at udvikle og forbedre deres produkter yderligere.

Andre nyheder

Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel