Værdikædeoptimering

Virksomheder ønsker at styrke konkurrenceevnen og minimere miljøbelastningen på samme tid. Det skal ske ved innovative digitale end-to-end løsninger, som gør virksomheder i stand til hurtigt og effektivt at besvare kundekrav og efterspørgsel baseret på indsigt i værdikæden i realtid. 

Dette strategiske indsatsområde vil have særligt fokus på:

  1. Udviklingen og implementeringen af platforme, som kan integrere data fra samtlige partnere i værdikæden samt fra produkter
  2. Udviklingen af digitale værktøjer og modeller, der kan optimere både omkostningsmæssige, kompleksitetsmæssige og bæredygtighedsmæssige aspekter i værdikæden.

Formål

Udgangspunktet for den strategiske indsats ”Værdikædeoptimering” er, at virksomheder skal have en større transparens i værdikæden, end de har i dag.

Målet at udvikle nye løsninger på tre problemstillinger:

  1. Hvordan skabes fundamentet og data platformen med de rigtige IT-løsninger og samarbejdsformer?
  2. Hvordan kan vi udvikle og optimere forretningsprocesser på tværs af forsyningskæden?
  3. Hvordan kan vi i virksomheden lede og håndtere kompleksiteten i værdikæden?

I ”Værdikædeoptimering” undersøges aspekter af løsningerne gennem en række udviklingsprojekter som afprøves i industrien – og det sker også for at imødekomme behovet om, at der skal leveres resultater i industrien på kort sigt, men også forskningsresultater på lang sigt.

Virksomhederne i den strategiske indsats har peget på en række konkrete operationelle gevinster som motivation for at starte projekterne:

”En af de udfordringer, som industrien har peget på, er behovet for at styrke konkurrenceevnen og bæredygtigheden fra start til slut i værdikæderne,” forklarer lederen af indsatsen Charles Møller, der er professor på institut for materiale og produktion på Aalborg Universitet.

”Industrien mangler viden om, hvordan transparens skabes og omsættes til beslutningsgrundlag for hele organisationen. Det er vigtigt for virksomhederne at have gennemsigtighed i værdikæden, fordi det er forudsætningen for at kunne træffe de rigtige beslutninger ud fra virksomhedernes mål,” vurderer han.

Industrien mangler viden om, hvordan transparens skabes og omsættes til beslutningsgrundlag for hele organisationen

Charles Møller, professor, Aalborg Universitet og leder af indsatsen ”Værdikædeoptimering”

I er velkommen til at kontakte:

Charles Møller

Professor, AAU

Mail: charles@mp.aau.dk

Modstandsdygtige forsyningskæder

En gennemsigtig værdikæde danner fundament for fleksibilitet i en verden, hvor tilstandene hurtigt kan forandre sig:

”Industrien får fremadrettet behov for at kunne skabe nye løsninger på meget kort tid, der tilgodeser en lang række og ofte modsatrettede hensyn som f.eks. indtjening og bæredygtighed. De nye løsninger vil være data- og modelbaserede, og de skal kunne fungere i en meget kompleks organisation,” forklarer Charles Møller og tilføjer:

”COVID-19 er et godt eksempel på, hvordan usikkerheder og forandring i værdikæderne meget hurtigt giver globale udfordringer. Virksomheder skal hurtigt forstå nye situationer og indarbejde nye løsninger på meget kort tid. Mange virksomheder har været nødt til at om konfigurere deres værdikæder og finde alternative løsninger hurtigt.”

Parter i indsatsen

Virksomheder

Danfoss
Haldor Topsøe
LEGO
Novo Nordisk
OKM Maskinfabrik
PDM Technology

Remoni            
Rockwool
Sjørring Maskinfabrik
Siemens
Velux

Universiteter

AAU
CBS
DTU
SDU

GTS

FORCE Technology

SMV-projekter

Flere SMV’er er engageret: Sjørring Maskinfabrik, der fremstiller skræddersyede skovle, har via et MADE-projekt oplevet en halvering af ordretiden og vil bygge videre ved bl.a. at udvikle en standard for kundekontakt for at øge automatiseringen på deres high mix/low volume-produktion og reducere leveringstid yderligere.

ReMoni, der foretager energimonitorering via målere og sensorer på bl.a. pumper og motorer., vil udvikle billigt overvågningsudstyr af tekniske installationer, hvor data vil gøre det muligt at kunne forudsige, hvornår maskiner har behov for vedligehold og dermed forbedre og forandre processen.

Tre eksempler fra globale spillere

I LEGO arbejdes der med metoder til hurtigt at udvikle nye IT-løsninger til produktionen og samtidig forankring af løsningerne i driftsorganisationen. I Velux arbejdes der med at skabe bedre datadrevne beslutningsstøtte systemer til at optimere lager, produktion og forsyningskæden. I Haldor Topsøe arbejdes der med at forstå sammenhængen mellem produktkompleksitet og produktivitet, for at skabe forbedringer gennem reduktion af kompleksiteten,” fortæller Charles Møller.

Hvorfor er det vigtigt?

”Industrien får fremadrettet behov for at kunne skabe nye løsninger som tilgodeser en lang række ofte modsatrettede hensyn, som f.eks. indtjening og bæredygtighed. Disse løsninger vil være data og modelbaserede og skal fungere i meget komplekse organisationer,” pointerer lederen af indsatsen “Værdikædeoptimering”.

Hvad skal den strategiske indsats opnå?

”Det vigtigste udbytte er den indsigt i, hvordan virksomhederne kan øge udviklingshastigheden og agiliteten i forhold til nye krav fra kunder og samtidig håndtere de usikkerheder som kendetegner industrien i dag,” siger han.

Derudover er der forskningsmæssigt også et mål om at få større indsigt i de udfordringer og barrierer der er for nye, integrerede løsninger og finde redskaber til at overkomme dem.

Største barriere for at lykkes?

”Mange af problemerne rækker uden for virksomhederne. Det betyder, at samarbejde på tværs af virksomheder, kunder og leverandører bliver afgørende for, hvor vidtrækkende og hvor ambitiøse løsninger, vi kan nå i mål med. Til at begynde med, så koncentrere vi os om udfordringer, som virksomhederne selv kan håndtere,” siger Charles Møller.

Tematiske ledere

  • Niels Henrik Mortensen professor DTU
  • Lars Hvam professor DTU
  • Tim C. McAloone professor, ph.d. DTU
  • Murat Kalachi lektor DTU
  • Torben Pedersen professor CBS
  • Kannan Govindan professor, centerleder, Institut for Teknologi og Innovation SDU
  • Brian Vejrum Wæhrens professor AAU

Charles Møller

Professor, AAU

Mail: charles@mp.aau.dk