Uddannet til robotter

Allerede nu er robotter en kollega i mange virksomheder, og det stiller hele tiden nye krav til de studerende på de tekniske skoler, erhvervsakademier og universiteter. Derfor inviterede MADE uddannelsesaktører på tværs af institutioner til uddannelsesworkshop om robotter på Teknologisk Institut i Odense. Målet er, at den nyeste viden fra forskningen hurtigt bliver implementeret, ikke bare i virksomhederne, men også i uddannelsessystemet.

Teknologiudviklingen inden for robotter betyder, at flere virksomheder i dag har en eller anden form for automatisering. Til uddannelsesworkshoppen delte Stryhns og Jorgensen Engineering deres erfaringer om de kompetencer, som nyuddannede skal have i dag. For mange kommer til at arbejde med robotter i fremtiden.

”Man skal ikke længere være ingeniør for at arbejde med automation. Produktionsmedarbejderen på gulvet skal have flere kompetencer end førhen, fordi robotterne i fremtiden skal indstilles og programmeres af operatøren selv. Med den hurtige udvikling er det nødvendigt, at vi har uddannelsessystemet med. De unge skal involveres direkte i industrien, så de kommer i berøring med, de reelle udfordringer, som virksomhederne har,” fortæller Nigel Edmondson, der er direktør i MADE.

Mulighederne med fremtidens robotter blev præsenteret af professor Henrik Gordon Petersen fra Syddansk Universitet. Med udgangspunkt i MADE forskningen inden for hyperfleksible robotter gav han indblik i, hvordan virksomhederne i fremtiden vil have en robot til mange forskelligartede opgaver. Han understregede, at robotterne i fremtiden vil blive endnu mere brugervenlige og intuitive at betjene.

Deltagerne kom fra hele uddannelsessystemet, og de fik et indblik i, hvordan bl.a. erhvervsakademierne og de tekniske skoler uddanner målrettet virksomheders behov. Uddannelseschef på Københavns Erhvervsakademi (KEA), Lene Gonnsen fortalte, at arbejdsmarkedet i stigende grad efterspørger unge med erfaring inden for automation. En af de uddannelser, de tilbyder på Københavns Erhvervsakademi, er automationsteknolog.

”Vores nyuddannede automationsteknologer kommer alle i job med det samme. Som automationsteknolog er du bindeledet mellem f.eks. elektrikeren og robotingeniøren i virksomheden. Før var bindeleddet leverandøruddannede eller autodidakte specialister. Til april udbyder vi efteruddannelse til automationsteknolog. Det er målrettet dem, der har fingrene i maskinrummet. Vi bygger oven på den viden, de allerede har. Med vores efteruddannelser er der undervisning to gange om ugen, så de ansatte skal ikke hive to år ud af kalenderen og gå på SU,” siger Lene Gonnsen.

KEA uddannede førhen syv automationsteknologer om året. Det tal er nu over 20 og stigende.

Krav til de menneskelige kompetencer

De to virksomheder, som præsenterede på dagen, lagde begge vægt på, at det ikke kun er de tekniske men også menneskelige kompetencer, som virksomhederne lægger vægt på.

”Vi vil hele tiden gøre tingene smartere i Stryhns, og det stiller krav til de ansatte. Automatisering vil blive en større del af vores fabrikker, og det skal medarbejderne være klar til. Det nytter ikke at sætte en robot op, hvis operatørerne hele tiden skal gribe ind. Samtidig er det vigtigt, at medarbejderne kan oplære deres kollegaer i brug af maskinerne,” fortæller teknisk chef i Stryhns, Per Jensen.

Stryhns produktion er kendetegnet af at have en blanding af store og små serier. Det betyder, at der kan være 20 omstillinger om dagen på linjen til leverpostej. Samtidigt er der meget sæsonarbejde, og det stiller krav til, at oplæringen af vikarer skal være hurtig og let.

”Det er ikke planen at bygge en helt ny fabrik, men vi kan i stedet fjerne flaskehalse i produktionen med robotter. Derfor er det vigtigt at vi i har medarbejdere, der kan håndtere robotterne selv. Men vi skal ikke selv kunne det hele, for eksperter kan vi altid tilkalde. Det jeg forventer af uddannelserne er, at medarbejderne har en forståelse af konsekvenserne ved at introducere robotter i produktionen. De automatiseringsløsninger vi vælger, skal kunne håndteres af operatørerne og teknikerne. Der stilles nye krav til leverandørerne i dag. De skal kunne se sammenhængen og designe efter det, men også have forretningsforståelse og produktionsviden. Nørder til programmering kan vi altid finde.” siger Per Jensen.

Lån en robot

Et af forslagene, som uddannelsesinstitutionerne var enige om, var vigtigheden af, at den nyeste viden fra forskerne kommer ud til de studerende og underviserne. Der blev bl.a. forslået et ”robot-bibliotek”, hvor uddannelserne kan låne en robot i en kortere periode, eller at der blev arbejdet mere med simulering af automatiseringsløsninger.

”Vores undervisere skal inspireres til, hvad der er af muligheder, for de vil gerne. Men dagligdagen med undervisning kan være travlt. Derfor er det vigtigt at der bl.a. kommer workshops med fokus på robotter, som de studerende og underviserne kan deltage i,” fortalte Lene Gonnsen, som også er formand for uddannelsesnetværket for erhvervsakademier.

For uddannelseschefen på Maskinmesterskolen Lene Daugaard var MADE Uddannelsesworkshop vigtig, da institutionerne mødtes på tværs af niveauer.

”Vi har et specifikt fagligt område, som vi gerne vil udvikle. Men vi kan også byde ind med noget til andre uddannelser. Det er vigtigt at samarbejde, for sammen har vi mange faglige erfaringer fra forskellige miljøer, der er relevante,” fortæller Lene Daugaard.

MADE’s indsats på uddannelse fokuserer på at bidrage der, hvor viden fra MADE kan tilføre noget unikt. Og netop evnen til at bringe aktører sammen på tværs af institutioner er grundlaget for uddannelsessporet i MADE. Målet er, at hjælpe uddannelsesinstitutionerne til hurtigere at få den nyeste viden implementeret i uddannelsessystemet.

”Den nyeste viden omkring robotter skal ud til undervisere på alle niveauer. Det er derfor, vi samler aktører på tværs af uddannelsesinstitutioner i en workshop. Det er unikt, at repræsentanter fra de tekniske skoler, erhvervsakademierne og universiteter samles og deler erfaringer omkring en specifik teknologi, ” siger Nigel Edmondson, direktør i MADE.

MADE Uddannelse

MADE Uddannelsesworkshop om robotter er gennemført som et pilotprojekt i samarbejde med Dansk Industri. Efter workshoppen er der blevet nedsat fire arbejdsgrupper, der skal arbejde sammen på tværs af uddannelsesinstitutioner og organisationer med fokus på robotter.

Andre nyheder

Uddannelsesblog
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel

Tilmeld dig - og få viden og tilbud om arrangementer direkte i din indbakke

Det er gratis og uforpligtende at modtage vores nyhedsbrev.

CLOSE
9709

Tak for din tilmelding!

Du modtager nu en mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.

CLOSE
9709

Tjek din mappe med uønsket mail/spam, hvis du ikke modtager mailen.