Ud- og indflytning: Ikke enten eller, men både og.

I august annoncerede bl.a. Tican, Oticon og Bach Composition at de vil lukke for dele af deres produktion i Danmark. Det er dog kun én del af historien, for i samme måned viste en undersøgelse blandt Dansk Metals tillidsrepræsentanter, at 30 procent af de adspurgte arbejdede i en virksomhed, der har flyttet produktion tilbage til Danmark i løbet af det seneste år.

Førhen skete hjemtagningen ofte pga. af fejlslagen udflytning, men i dag er det mere en del af en strategisk beslutning, om at udnytte de styrker og fordele der er ved at producere i Danmark. Til MADE Innovationskonference den 23. august delte en række virksomheder deres erfaringer med både at udflytte og hjemtage produktionen. Nogle af de fordele, der blev nævnt ved hjemtagningen, var bl.a. en mere fleksible produktion, en højere kvalitet og muligheden for at producere mere kundetilpassede produkter.

”Vi har tre faktorer, når vi overvejer placeringen af vores produktion: Omkostningerne ligger øverst og så kommer nærheden til kunderne samt teknologi, kompetencer og kapacitet. Vi startede med outsourcing til andre danske elektronikproducenter i 1990erne for at øge vores kapacitet. Da volumen blev øget yderligere i nullerne, begyndte vi af omkostningshensyn at flytte dele af produktionen til Tjekkiet og senere Kina. I 2011 lavede vi en ny strategi for placeringen af vores produktion,” fortæller logistikdirektør Allan Ohlsen fra OJ Electronics, der udvikler og producerer styresystemer til elektrisk gulvvarme og ventilation.

Strategien betød, at samarbejdet med leverandøren i Kina blev afviklet i 2011, produktionen i Tjekkiet blev reorganiseret, dele blev hjemtaget og andet blev flyttet til Malaysia.

”Vores ambition er, at vi vil kombinere det, vi har som udgangspunkt i vores produktion i Danmark, med de konkurrencemæssige fordele der er ved at have produktionen andetsteds.  I Danmark har vi en nærhed til kunderne og fleksibilitet, i Østeuropa har vi lav pris og stadig fleksibiliteten, og hos vores partner i Malaysia er der 2000 ansatte, hvilke giver en skalerbarhed samtidig med de lave omkostninger .”

Fordelen ved at have produktion både i Danmark, Tjekkiet og i Malaysia for OJ Electronics er, at de kan love deres kunder, at de både kan levere højvolumen og produkter i lave styktal med kort leveringstid.

”Hvis man vil have den store højbelagte smørrebrød, så må man også spise leverpostejen. Det betyder at kunderne ikke kun efterspørger højvolumen, men også bredden i sortiment og dermed små styktal. På fabrikken i Sønderborg, kan vi håndtere dette, idet vi fokuserer meget på kortere gennemløbstider og variantkonfiguration, men skaleringen sker i udlandet,” siger Allan Ohlsen.

En anden fordel ved at bibeholde produktionen i Danmark er, at udviklingsafdelingen er i tæt dialog med produktionen. OJ Electronics bruger 15 -20% af deres omsætning på udviklingen af nye produkter. I Sønderborg har de udviklet en QRM celle, der har skåret gennemløbstiden på prototyper ned med 50-80%, da det er hurtigere at introducere nye produkter. Derfor er de ansvarlige for produktionsstederne ude i verden også placeret i Sønderborg, da det gør feedbacken hurtigere.

Strategisk partner

”Vi laver håndværk, og de store konkurrenter kommer til kort på fleksibiliteten. Det, at vi har produktion i Danmark, gør, at vi kan ændre i den igangværende produktion. Når kunden siger hop, så spørger vi: Hvor højt? Det retfærdiggør vores placering af produktionen,” fortæller direktør Ib Gosmer fra Necas.

Necas producerer OEM produkter til bl.a. rumteknologi, CERN og til udstyr der bruges til at kunstigt befrugte æg. Virksomheden køber ind globalt og eksporterer 95% af det de producere.

”I 1982 startede vi i Nibe med at montere og afprøve komponenter. I 2000 begyndte vi at tjene gode penge på IT-boblen til den braste, og situationen nærmede sig træls. Men i Jylland sætter vi vindmøller op, når det blæser, og derfor satsede vi på at blive komplette leverandører og ikke bare underleverandører. Målet var, at vi skulle blive en strategisk partner for vores kunder og dermed skabe mere værdi. Derfor er det ikke den sidste lønkrone, der er vigtig, men den viden vi har om kundernes produktion og forretning.”

Necas har bl.a. flyttet produktionen af visse sæsonvare fra Thailand til Støvring for at sikre kvaliteten og leveringstiden. Når leveringstiden er vigtig, er det nødvendigt, at omstillinger er lette og kvaliteten sikker.

”Hvis jeg sender en CAD tegning til Kina, kommer emnet tilbage med de fejl, der er på tegningen. I Danmark er vores produktion mere fleksibel. Samtidigt har vi en bedre dokumentation til kunderne,” fortæller Ib Gosmer.

LINAK vil bevare produktion i Danmark

Akutatorvirksomheden Linak på Als har en klar strategi for, at dele af deres produktion skal forblive i Danmark. I slutningen af 80erne var der under 100 medarbejdere i virksomheden, i dag er de 2000. Linak omsætter for 3,5 milliarder kr. – og virksomheden er stadig ejet af grundlæggeren Bent Jensen.

”Vi føler et ansvar for at beholde produktionen i lokalområdet. Igennem mange år har vi opbygget kompetencer og erfaringer, der ikke lige kan overføres. Samtidig udnytter vi de fordele, der er ved at holde det hele samlet, så flere kompetencer kommer i spil. Vi har den tiltgang, at virksomheden altid er i krisen, og derfor konstant skal forbedre sig – sådan en vinderkultur kan man ikke bare outsource,” fortæller  Vice President og COO Egon Jensen

LINAK er komponentleverandør med produktion i Danmark, Kina, USA og Slovakiet. Virksomhedens egne tal viser, at det koster 5 kroner i minuttet i løn at producere en aktuator i Danmark, hvorimod det koster 2,25 kroner i USA, 1 krone i Slovakiet og 75 øre i minuttet i Kina.

”Man kan ikke kun regne i lønomkostninger. Der er også rejser, overhead i produktionen, kvaliteten og det at få varerne transporteret til kunderne. Vi har ikke en fabrik i Kina for at sende vare til Danmark, men for at være tæt på kunderne i Kina og konkurrencedygtige i Asien,” fortæller Egon Jensen.

Linak ser produktionen i Slovakiet som en low-cost mulighed i Europa, hvor fleksibiliteten og volumen passer. I Danmark producerer virksomheden primært små serier, eller produktion der kræver specielle kompetencer og står for produktudviklingen. Den højvolume produktion, Linak har i Danmark, er kun mulig pga. den høje grad af automation.

”Automatiseringen betyder, at vi kan hive noget produktion hjem til Danmark. Vi skal sænke kostpriser hvert år. Hvis vi ikke gør det, så taber vi konkurrencen. Vi investerer og tør meget, men vi udfordrer og opfordrer også og støtter vores leverandører til at gøre det samme.”

Dansk eller kinesisk kvalitet

Frandsen Group har tre divisioner: En der masseproducere til retail, og som har udflyttet hele produktionen. En anden division der er ansvarlige for Verner Pantons design, og som har halvdelen af produktionen i Danmark og til sidste divisionen Frandsen Project, der har samlet hovedparten af produktionen i Danmark.

”I 2009 trak vi næsten alt, hvad vi havde i Kina, hjem til Danmark. Selv om det var 80% af produktionen i Kina, så var det ikke holdbart, ift. det marked vi var på. Vi laver 300 forskellige produkter om året i små styktal og med en udviklingsafdeling på tre mand. Derfor er nærheden til produktionen vigtig,” fortæller produktansvarlig Pernille Frandsen.

Frandsen Project bruger en række underleverandører til at producere deres dekorative belysning.

”Nogle gang forhandler vi prisen på plads, inden vi har besluttet os for, hvor vi skal producere varen. En gang har vi bl.a. forsøgt at finde en billig producent i Kina til et produkt, der krævede et stort styktal. Projektet i Kina fejlede, så derfor gav vi det en chance til med Danmark. Det lykkedes os at finde en meget kompetent produktionsvirksomhed, Linimatic, i Helsinge, der grundet stort know-how kunne minimere antallet af komponenter og processer. Dialogen og et accelereret forløb gjorde, at investeringen i Danmark gav mening.”

En del af Frandsen Projects strategi er at udnytte den danske fortælling. Derfor bliver de internationale kunder også inviteret ud i produktionen og hos underleverandørerne, så de kan se hvad dansk design, håndværk og kultur er.

”I udbuddet på at producere en skrivebordslampe til hotelkæden Accor var der fire andre med. De gav alle en kinesisk pris, så vi valgte at skille os ud og fortalte kunden, at de havde to muligheder: Enten solgte vi den til en pris, der gjorde, at den skulle produceres i Kina, eller den kunne blive produceret i Danmark til en pris, der var 20% højere. Det de fik ud af det, var dog en bedre kvalitet og en klar identitet. Denne transparens over for kunden gjorde at vi vandt udbuddet – til den danske pris,” fortæller Pernille Frandsen.

Årsag: Kompetent arbejdskraft

Tal fra Dansk Industri viser, at selv om 20% af danske produktionsvirksomheder er flyttet ud, så har 8% hjemtaget dele af produktionen. Dermed er udflytningen på samme niveau som for seks år siden, og graden af hjemtagning er øget. Hvor der i undersøgelsen for seks år siden var 40, der tog ud og 1 der hjemtog, er tallet nu 3, der udflytter, og 1 der kommer hjem.

”Førhen var kvaliteten af produkterne en vigtig faktor, men det er helt tydeligt, at omkostningsniveauet gør at mange hjemtager produktionen. Nye produktionsteknologier gør det muligt at hjemtage produktion, og derfor tror jeg også, at teknologier som 3D print og øget digitalisering gør, at flere vil flytte produktionen til Danmark,” forklarer chefanalytiker Klaus Rasmussen.

Han fremhæver Pressalits strategi med automatisering, som et eksempel på at produkterne, vi producerer i Danmark, ikke behøver at være innovative og højteknologiske. For selv om toiletsæder let kan kopieres, så har brugen af robotter betydet, at Pressalits lønandel nu er på 5%, hvilket muliggør produktion i Danmark.

Undersøgelsen fra Dansk Industri viser også, at bedre adgang til markedet og tæthed til kunden er en vigtig faktor for både udtagning og hjemtagning.

”Interessant nok er manglen på kompetent arbejdskraft en af grundene til, at virksomheder udflytter produktionen. Selv om en af Danmarks styrker er vores medarbejdere, så frygter virksomhederne vanskeligheder ved at rekruttere yderligere medarbejdere,” fortæller Klaus Rasmussen.

For Allan Ohlsen giver udflytning af produktionen også muligheder for at sætte nye kompetencer i spil.

”Vi mister ikke kun kompetencer ved udflytningen, vi får også forbedringer og lærer fra andre. Dog skal man huske, at kulturforskellen er større i Malaysia end f.eks. Tjekkiet, og ofte er der mange skjulte omkostninger i Malaysia.”

Andre nyheder

Uddannelsesblog
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel

Tilmeld dig - og få viden og tilbud om arrangementer direkte i din indbakke

Det er gratis og uforpligtende at modtage vores nyhedsbrev.

CLOSE
9709

Tak for din tilmelding!

Du modtager nu en mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.

CLOSE
9709

Tjek din mappe med uønsket mail/spam, hvis du ikke modtager mailen.