En nyudviklet AR-app hjælper serviceteknikere med hurtigt at vedligeholde produktionsmaskiner. Prototypen blev designet i et MADE samarbejdsprojekt - læs her, hvordan den giver værdi - uanset om det er til fodermaskiner, brændselsceller eller et transportbånd.
Vedligehold af maskiner eller hjælp til kunder på den anden side af kloden er noget, der er meget ressourcekrævende for produktionsvirksomheder. Hvis en maskine går ned, så kræver det enten, at man sender en servicetekniker ud fysisk eller håndterer det via et opkald.
Det er nogle af de erfaringer og udfordringer, som Jesper Scriver, Sales and Support hos One2Feed har stået med, når de har skullet yde service på deres maskiner. Han står bag den familieejede virksomhed, der med base i Silkeborg producerer fuldautomatiske fodermaskiner til landbruget. Virksomheden har deltaget i et MADE samarbejdsprojekt, hvor de har undersøgt og testet, hvordan man ved hjælp af AR kan gøre det nemmere for landmanden at hjælpe sig selv, når en fodermaskine ikke fungerer.
De har især undersøgt de alarmer, som fodermaskinerne kan afgive. Det kan være, at der ikke er mere foder, eller at der er noget hardware, der er defekt.
Hjælper landmanden med fodermaskinen
Prototypen, som de har udviklet i projektet, fungerer via en app, som landmanden holder op foran en QR-kode på fodermaskinen. Hvis der f.eks. lyder en alarm, så kan appen guide landmanden i, hvordan han får slukket alarmen, og tjekket, om der er noget, der er gået i stykker.
“På den måde kan vi hjælpe landmanden langt hurtigere. Tidligere har vi måske understøttet landmanden via Facetime, men det er ikke altid, at de har styr på teknikken, og så kan det måske tage halvanden time, hvor hele anlægget står stille. Så kan den her app være med til at understøtte vores forretning. Og i takt med, at vi sælger flere maskiner, som vi skal yde service på, så bliver udfordringen kun større,” forklarer han.
ARNotation
ARNotation er Alexandra Instituttets instruktionsplatform, der har været anvendt på tværs af flere MADE-projekter med bl.a. Haldor Topsøe, Fibo, Hydraspecma og i dette samarbejdsprojekt.
Platformen understøtter at vise guides til samling, vedligehold, fejlfinding og meget andet og kan både anvendes som traditionel app og hjemmeside eller i Augmented Reality på telefon, tablet og HoloLens.
Med appen får deres kunder også nogle værktøjer, så de selv kan lave vedligehold. Det passer ifølge Jesper Scriver godt ind i deres typiske kundegrundlag, som helst ikke vil betale for service, men hellere selv vil skrue på deres maskiner, hvis der er noget galt.
“Og med kunder i Asien, er det også en enorm fordel, at appen er meget billedbaseret. Det gør det nemt at oversætte vejledningerne,” forklarer han.
I MADE samarbejdsprojektet hjalp Alexandra Instituttet med at udvikle en værktøjskasse, kaldet ARNotation, som sætter kode til maskinerne og dermed gør det muligt at tilgå en masse informationer, forklarer Kaspar Rosengreen Nielsen, der er Principal Software Architect hos Alexandra Instituttets Digital Experience and Solutions Lab.
“Vores ARNotation-platform er fundamentet for alle de her prototyper, som vi har lavet. Med den kan du logge ind på maskinen via en app, hvor du får adgang til et virtuelt dashboard med realtidsdata om maskinen og interaktionspunkter til servicering. Hvis du klikker på et punkt, så får du adgang til alt fra trin for trin-samlevejledninger til information om vedligehold og fejlfinding,” forklarer han.
One2Feed håber at kunne implementere app-løsningen i løbet af 2024, og de ser prototypen som et supplement til en tidligere AR-løsning, som de udviklede i et MADE demonstrationsprojekt. One2Feed ser gerne, at de to AR-værktøjer på sigt kobles sammen ét sted – f.eks. i appen ARNotation.
Hjælper serviceteknikere på Filippinerne
En anden virksomhed, som står med lignende udfordringer, er Advent Technologies, der producerer brændselsceller, som de sælger til brug på hustage eller helt øde steder uden strøm. Virksomheden har hovedkvarter i Aalborg.
Her kan de bruge AR til at demonstrere, hvordan man vedligeholder brændselscellerne, forklarer Benjamin Thostrup fra Advent Technologies. Teknikeren får adgang til ‘live’ data i et virtuelt panel, og samtidig har man lagt trin for trin-vejledningerne ind i AR-panelet. På den måde kan teknikeren se, hvordan de f.eks. skal sætte afløbsslangen på, og hvor de skal fylde kølervæske på brændselscellen.
“For os kunne det være super relevant med sådan en AR-løsning. Vores serviceteknikere bliver sendt ud til steder som f.eks. Filippinerne, hvor det vil være en stor fordel, at de med det samme kan se status på brændselscellen, og hvor lang tid der er til, at der skal skiftes kølevæske. Det kan være med til at give et hurtigt overblik. På sigt kunne vi også forestille os, at man kunne bestille reservedele eller andet. Det kan også være med til at gøre køberne af cellerne mere selvhjulpne, så vi ikke nødvendigvis skal rejse fra Aalborg,” forklarer han.
MADE-projekter rykker helt vildt. Det er strømlinet, og de eksperter der er med, ved hvad de snakker om – selv om de får nogle udfordringer, som ligger uden for deres kompetenceområder
Jesper Scriver, Sales and Support hos One2Feed
AR hjælper Rockwool ved transportbåndet
Det sidste eksempel er Rockwool, der har nogle transportbånd, som de har brug for at foretage vedligeholdelse på. Her har man undersøgt, hvordan man kan få trin for trin-vejledninger ved hjælp af AR og samtidig få adgang til ‘live’ data, som kan understøtte arbejdsprocessen.
I arbejdsgangen skal man bl.a. sikre, at transportbåndet er stoppet, slå strømmen fra og så kontrollere den spænding der er i den drivkæde, som driver transportbåndet, og tjekke, at kæden hverken er for løs eller stram. Og når man er færdig, skal man tilslutte strømmen igen.
Fra Rockwool lyder evalueringen, at prototypen gav god inspiration til, hvordan man kan bruge AR i deres industrielle miljø, og at der er mange steder, hvor det er relevant.
Samarbejdsprojektet gav virksomhederne mulighed for at udveksle erfaringer i forhold til opsamling af data til skyen og efterfølgende brug i digitale løsninger. De tre cases mindede nemlig om hinanden:
”Problemstillingerne hos virksomhederne har mindet meget om hinanden, og vi har i projektet udforsket, hvordan opsamlet produktionsdata kan gøres operationelt i f.eks. en AR- app, der kan køre på en telefon,” lyder det fra Kaspar Rosengreen Nielsen.
Han peger på, at fordelen med AR er, at teknologien bringer instruktionerne ud i det fysiske rum:
”På den måde kan man sænke barrieren for at anvende relevante trin for trin-arbejdsgange i forbindelse med vedligeholde og fejlfinding, hvis der opstår alarmer, og på den måde gøre medarbejderen mere selvhjulpen. Og hvis man kan få adgang til de her live-data, så kan der være et perspektiv i at have færre mennesker på gulvet,” vurderer Kaspar Rosengreen Nielsen.
Har du en idé til et samarbejdsprojekt?
Sidder du som produktionsvirksomhed også med et ønske om at udvikle et koncept?
Eller er du teknologileverandør af løsninger, og ønsker at teste dem sammen med produktionsvirksomheder og en GTS?
Så kontakt MADE’s chefkonsulent, Ida Kragh-Vodstrup.
Samarbejdsprojekter er for danske produktionsvirksomheder, både SMV’er og større virksomheder, der er interesseret i at undersøge og udvikle deres produktion i samarbejde med et GTS-institut og andre virksomheder.
I MADE skræddersyer vi løbende samarbejdsprojekter, hvor både produktionsvirksomheder og leverandører kan få hjælp til at løse fælles udfordringer eller optimere produktionen gennem anvendelse af nye teknologier og metoder.