Studietur: Inspiration fra et af verdens førende industrilande

MADE rejste sammen med en række danske virksomheder til fødestedet for Industri 4.0, Tyskland, for at blive inspireret og hente viden med hjem til Danmark lige fra dataopsamling, robotter og augmented reality.

Hvornår får vi flyvende biler?
Kan man lasersvejse emner, der køler med det samme?
Hvordan bliver arbejdspladsen digital?

Spørgsmål var der mange af på MADE’s studietur til den tyske bilindustris epicenter i Stuttgart – og svar fik deltagerne også fra forskere, specialister og virksomheder, der arbejder målrettet med digitalisering af produktion. Turen gav et realitetstjek, da Tyskland er et at verdens førende industrilande, hvor særligt bilindustrien er gået forrest med nye ideer.

Industri 4.0 handler om netværk. Også i mere end én forstand. Ligesom teknologierne i større og større grad har behov for at tale sammen for at indsamle data, så er vidensdeling mellem mennesker nøglen til innovation. Deltagerne på studieturen kom fra vidt forskellige brancher, men fandt fælles ståsted, når det handler om at opsøge og anvende de muligheder, der kan være med til at skabe fremtidens fabrik.  

Ved en række virksomhedsbesøg blev nye såvel som morgendagens teknologier præsenteret og demonstreret.

Så præcis, at den flækker æggeskaller

Den familieejede virksomhed Trumpf fremstiller værktøjer til maskiner og udvikler laserteknologi primært til brug i bilindustrien. De demonstrerede bl.a., hvordan en Kuka-robot lasersvejser emner, der køler med det samme. Dermed er det muligt at røre ved emnet lige efter svejsningen, da varmeintensiteten er anderledes her ift. konventionel svejsning.

Trumpf kan med robotten Trulaser8030 lasersvejse størstedelen af de elementer, der udgør et bilstel, og inden produktionen foretage avancerede simuleringer for at spare tid og få overblik over processen.

Laserstrålen kan både bearbejde store og små emner, og faktisk er strålen så præcis, at den kan åbne æggeskaller uden at spilde. Trumpf tror på, at der fortsat er et stort potentiale ved lasersvejsning, og firmaet har egne testfaciliteter, hvor de eksperimenterer med styrken på lasersvejsningen.

Den teknologidrevne virksomhed investerer 10 procent af overskuddet i R&D-afdelingen, og det er ifølge ledelsen opskriften på deres succes og vækst. Firmaet tæller nu cirka 13.000 ansatte.

Lasersvejsning giver helt nye muligheder

Direktøren for Hiflux Filtration, der producerer filtre til især fiskeindustrien, tog med på turen for at se, hvad der rører sig på teknologifronten. På deres produkter skal der være skiltning, der kan håndtere et trykbærende miljø – og derfor er lasersvejsning interessant, da det klarer sig bedre end normal tryk, hvor bogstaverne efter vask langsomt forsvinder. Med laserteknologi holder skiltningen længere og ser pænere ud.

”Hele laserdelen er et bærende element i vores virksomhed, og derfor er der også interessent for os at se, hvor ligger vi rent udviklingsmæssigt på europæisk plan. Vi undersøger løbende, om det er muligt at matche de ting, vi får fremstillet med laserteknologi, men vi har ikke rigtig set nogle, der kan levere varen endnu,” siger Svend Andersen og tilføjer:

”Introduktionen til Trumpf var ganske fremragende, og jeg har nogle konkrete opgaver inden for skilteskrivning, og her er laser en rigtig god mulighed, men det er fortsat en meget dyr løsning i betragtning af, hvor mange skilte vi fremstiller om året, men absolut en mulighed. Jeg har faktisk allerede fået en e-mail fra Trumpf, så vi er i proces,” smiler Svend Andersen.

Lys idé: Et smart gulv, der oplader maskiner

Hos BOSCH Stuttgart-Feuerbach arbejder omkring 13.500 medarbejdere – svarende til alle borgere i Thisted – fra 74 lande fordelt på flere forsknings- og uddannelsescentre og fabrikker.

Området er på over 100.000 kvm., og derfor har virksomheden sin egen busrute, der efter sigende er mere strømlinet end den offentlige transport i Stuttgart, og så er der indendørs cykelstier, der kan måle sig med dem på Nørrebrogade.

BOSCH har med dette enorme maskineri fokus på dét, som populært kaldes for det nye olie, nemlig data. Og ikke kun i denne produktionshal – for dataopsamlingen foregår i fabrikker over hele Europa, og datene følges i realtid. Dermed er BOSCH fri for endeløse vægge med papirlapper, hvilket er noget flere danske virksomheder kæmper med.

Alle tal og informationer samles på digitale tavler, så en manager f.eks. lynhurtigt får overblik over energiniveauet og forbruget. BOSCH kan også tilgå statistikker på mikroniveau og dermed se, hvad det koster at producere en specifik enhed i strøm. Virksomheden har som erklæret mål at være CO2-neutral i 2020 og vil højne energieffektiviteten, og her hjælper digitaliseringen dem på vej. Med deres Activecockpit-løsning kan Bosch overvåge alt – også virksomhedens KPI’er og med et enkelt tryk på skærmen kan indhold deles blandt ansatte.

Hos det ambitiøse forsknings- og udviklingscenter ARENA2036 viste BOSCH deltagerne, hvordan man også kan monitorere alt i en produktionshal via et intelligent gulv. Så er fundamentet for fremtidens fabrikker lagt.

Det intelligente gulv er koblet til Wi-Fi og har styr på, hvor alle dele og mennesker befinder sig, og så kan maskiner få strøm og lade op uden brug af kabler.

LED-lys guider både menneske og viser maskinernes ruter med forskellige farver, så trafikken er gnidningsfri, når de førerløse active shuttle-robotter transportere op til 250 kilo rundt i fabrikken side om side med dem af kød og blod.

Teknologien kan også anvendes til at optegne linjer i en fabrik i stedet for at stille fysiske hegn eller barriere, som ofte er tilfældet i dag. Målsætningen er, at det skal være fleksibelt og sikkert at omstille produktionen i fabrikken – samtidig med at al nødvendig data lagres. Det smarte gulv og alle komponenter på det eksisterer sideløbende som en digital tvilling, så det er let at forudsige, hvilke omstillinger eller udvidelser, der giver mening.


Saml komplekse emner uden oplæring

Fraunhofer IPA, der er et af Europas ledende forskningsinstitutter inden for robotteknologi, viste desuden MADE-delegationen rundt i deres Application Center Industrie 4.0.

Der bliver forsket i augmented reality og virtual reality, der kan bruges til instrukser og træning af medarbejdere. Teknologien udvider synsfeltet og giver større autonomi, da brugermanualer og visualiserende vejledninger er i synsfeltet, når opgaven skal udføres.

Der forskes også i VR i MADE-samarbejdet, og teknologien er ved at sprede sig ind i industrien. For om det er en pumpe, der skal samles, eller en gris der skal skæres bedst muligt, så er der muligheder med de nye teknologier. Der er dog fortsat udfordringer: F.eks. er brillerne fortsat tunge og lidt klodsede at have på i en produktionshal, og så forskes der i at gøre oplevelsen med udstyret bedre, så medarbejdere ikke føler sig svimmel eller utilpas ved længere tids anvendelse. Det er en teknologi, som vi forventer at se meget mere til i de kommende år, og ikke kun fra spilindustrien.

Medarbejderes arbejdsplads, workstation er også under forandring.

”Hej Peter, velkommen på arbejde”. Sådan en besked kan medarbejdere i fremtiden blive mødt med, når de begynder en arbejdsdag. Det sker ved at tale til et smart ur, der har styr på hver enkelt medarbejder. Når man er logget ind via stemmegenkendelse, så har en af de stationer, du arbejder ved, gemt dine personlige indstillinger, så lysstyrken, bordhøjden, redskaber osv. passer til dine behov.

Fremtiden er inden for rækkevidde.

De flyvende biler må vi dog vente lidt med, da de ifølge Manuel Fechter, Head of Business Unit Automotive hos Future Work Lab, Fraunhofer IDA, først vil indtage luftrummet om 10-15 år. Inden da kan vi dog glæde os til at se flere nye forretningsmodeller, især hvad angår delebiler, så bilkøerne i Stuttgart og verden over kan blive fortid.

“Det styrker alle at dyrke netværket”

Deltagerne på turen fik nydt godt af at vidensdele på tværs af brancher og udfordringer.

“De forskellige virksomheder på turen har i den grad brugt hinanden. Alle har jo noget, de er stolte af, som de har arbejdet med og gerne deler. Det inspirerer at se, hvordan det går, og hvor langt de er kommet, og det er jo en væsentlig del af MADE i at være her og dyrke netværket. Det styrker os alle,” lyder det fra Alex Severin, Program Director og ansvarlig for Factory of the future hos ROCKWOOL.

Både store og små virksomheder fik ny viden og inspiration med hjem:

 ”Vi er mange forskellige virksomheder repræsenteret med vidt forskellige indgangsvinkler, men der er også overlap, hvor flere virksomheder f.eks. arbejder med lasere – bare på en helt anden måde,” fortæller Henry Rex Jensen, Sales Manager hos Covi Precision, der præcisionsforarbejder komponenter til især medico-industrien ved at anvende laserteknologi.

Se, hvordan Covi via et MADE Demonstrationsprojekt fandt attraktivt alternativ til destruktive test.

Er du nysgerrig på, hvad der skal til for at skabe fremtidens fabrik? Og vil du gerne være en del af et internationalt projekt? Så tag kontakt til MADE’s internationale medarbejder: Merete Nørby.

Læs mere om MADE studieturen til Stuttgart og se hele programmet.

Studieturen gik til:

  • Trumpf

  • BOSCH Stuttgart-Feuerbach

  • Fraunhofer IPA

  • ARENA2036

Andre nyheder

Artikel
Artikel
Artikel
Video
Artikel
Video