Undgå at drukne i detaljerne og opnå gevinster med den rette produktarkitektur

Hvordan skal du som virksomhed håndtere stigende produktkompleksitet professionelt og samtidig opnå store forretningsmæssige gevinster? Det spørgsmål var omdrejningspunktet for MADE Innovationskonferencen ’Modulære produkter og virksomheder – hurtigere time to market og innovation’, hvor forskere, specialister og virksomheder delte viden.

Virksomheder agerer for ofte som et lille barn i Fætter BR, når det gælder produktarkitektur og udviklingsplaner:

”De går ind i butikken og vil have alt på hylderne, men de har ikke tænkt over det i en helhed. Det er lidt det samme med virksomhederne. Vi er dobbelt så komplekse, som vi burde være ud fra et markedssynspunkt,” siger professor Niels Henrik Mortensen fra DTU Mekanik ved MADE’s Innovationskonference om modulære produkter på Teknologisk Institut.

Han har i MADE SPIR og MADE DIGITAL været med til at definere en metode og beslutningsstøtte-værktøjer til at udvikle og beskrive produktarkitektur for at strømline organisationer, så unødvendige elementer ikke skygger for det samlede overblik og giver større omkostninger.

Der er for meget arbejde, der ikke skaber værdi

Der er ganske enkelt ’for meget arbejde, der ikke er værdiskabende’, som professoren forklarer det, og det kan betyde, at en udviklingsopgave bliver noget nær umulig.

”Vi skal blive bedre til at regne på tingene, og det kræver, at vi kender de sande omkostninger ved produkter, så vi kan skære det fra, som ikke giver værdi. Vi kan drukne i detaljerne og blive ineffektive, hvis vi har 150.000 komponenter,” siger Niels Henrik Mortensen.

Og hvad er det så for en redningskrans, der er brug for?

”Det vi har gjort i over 300 gennemførte projekter er først og fremmest at beskrive den eksisterende arkitektur, og så former vi et idealscenarie, som fortæller hvad de ideelle arkitekturer er. Dernæst beregner vi den finansielle gevinst fra der, hvor virksomheden er, og der hvor de skal være i morgen. Afslutningsvis bliver der lavet en plan hen mod ideal-arkitekturen – altså hvilke udviklingsprojekter skal gradvist implementeres,” siger Niels Henrik Mortensen og uddyber:

”De fleste produktionsvirksomheder i Danmark kan anvende denne metode. Alle cases i MADE-regi har været gode og tydeligt vist, hvor den profitable arkitektur er.” MADE-medlemmet Hounö, der producerer kombiovne, er blandt de virksomheder, der har været med i projektet.

De fortalte om deres udfordringer og resultater ved innovationskonferencen.

Læs og se mere om Hounös strategiske arbejde med produktmodularisering, og hvilke gevinster virksomheden har opnået.

”Vi umuliggjorde det for os selv, fordi hele virksomheden var så kompleks. Hvis vores arkitektur i virksomheden bliver for kompleks, så kan vi ikke tjene penge,” siger Christoffer Askhøj, ph.d.-studerende tilknyttet Hounö som Product Architecture.

For Hounö er arbejdet med produktarkitektur helt essentielt og nu stærkt strategisk forankret. Der forventes store gevinster når den nye produktarkitektur udrulles globalt.

”Det var en fantastisk øjenåbner at se på vores arkitektur – det var så komplekst. Nu går 90 % af vores ressourcer inden for udvikling med det her. Det er vigtigt at brække siloerne ned, så vi kan tale og dele viden sammen på tværs af virksomheden,” forklarer Morten Ammentorp Nielsen, direktør i Hounö.

Oplægsholdere på dagen

  • Professor Niels Henrik Mortensen, DTU Mekanik
  • Administerende direktør Morten Ammentorp Nielsen, Hounö og ph.d.-studerende Christoffer Askhøj, DTU
  • Erhvervspostdoc Martin Løkkegaard, Aasted
  • Assistant Professor Ann-Louise Andersen, Department of Materials and Production AAU
  • Director Operations Henrik Daugaard, Danfoss Redan A/S
  • CTO Helle Villumsen, DBI Plastics A/S og erhvervs-ph.d. Tobias Kondrup Andersen, DTU
  • Ph.d.-studerende Christian Bertram, GEA
  • Group Operational Excellence Specialist, Alexandria Lee Trattner, Rockwool

Andre nyheder

Video
Video
Artikel
Video
Artikel
Artikel