Om ti år vil 80 procent af alle virksomheder være til stede i industrielle virtuelle miljøer

AR og VR vil i stigende grad blive en del af værktøjerne til at onboarde nye medarbejdere og til at reducere fejl i produktionen, lyder erfaringerne til MADE innovationskonference.

Måden vi arbejder på i industrien er i øjeblikket ved at ændre sig. Med teknologier som AR og VR, også kaldet eXtended Reality (XR), kan eksperter sidde i Danmark og give guidance til operatører på produktionsgulvet i Polen, Ungarn eller andre steder i verden.

Ud over remote support bliver teknologierne brugt til at reducere fejl i produktionen og til hurtigere oplæring af nye medarbejdere. Der bliver investeret massivt i området ifølge Mads Troelsgaard, CEO og co-founder af SynergyXR (tidligere Unity Studios).

Synergy XR er medlem i MADE og har udviklet en cloud platform, til brug af XR-udstyr i onboarding, salg og support – med hans egne ord et “metaverse udviklet i samarbejde med kunden”.

“Facebook investerede sidste år et beløb, der svarer til halvdelen af budgettet i den danske sundhedssektor, i metaverset. Vi regner med, at godt 80 procent af alle danske virksomheder vil være til stede i et corporate metaverse,” forklarer han til MADE Innovationskonferencen: En Digitalt Understøttet Arbejdsstyrke.

Ifølge ham er udviklingen især båret af mangel på arbejdskraft samt, at der kommer flere nye maskiner ind i fabrikken, hvilket kræver, at medarbejdere får for en form for guidance og støtte til at lære at operere de nye maskiner.

AR guider rundt i lageret

Et eksempel på, hvordan AR kan skabe værdi i virksomhederne, ses hos HydraSpecma i Skjern og som bl.a. er underleverandør til vindmølleindustrien. Her bruges teknologien til guidance, når man skal indsamle komponenter i lageret.

Det kan være med til at reducere fejl, forklarer Kaspar Rosengreen Nielsen, Principal Software Architect i DxS Lab i Alexandra Instituttet.

Det en form for indendørs GPS, som vi har lavet relativt simpelt ved at klistre tags på gulvet og så bruge iPad’en til vejvisning. Når man kommer hen til en hylde på lageret, så ved AR-tabletten, hvor den er henne, og så siger den, at nu er du ved række syv og skal samle en komponent op. På den måde bliver man guidet rundt på lageret via den prototype, som er udviklet i et MADE projekt.

Kaspar Rosengreen Nielsen, Principal Software Architect i DxS Lab i Alexandra Instituttet.

Det skal være let tilgængeligt

Teknologierne giver dog også forskningsmæssige udfordringer. Et af budskaberne fra Kaj Grønbæks præsentation på konferencen var, at det er effektivt at bruge VR, men tager man nogle medarbejdere, der ikke har kendskab til VR, så tager det faktisk længere tid end sidemandsoplæring.

Det viser erfaringen som pumpeproducenten Grundfos har gjort sig, gennem en række test af forskellige måder at oplære medarbejdere i at bruge en pumpe.

“Vi skal selvfølgelig have fokus på, at der ikke bliver mere overhead i at lære XR-værktøjerne at kende, end der skal til for at løse opgaven. Derfor ligger der også en forskningsmæssig udfordring i at gøre interaktionen i XR mere fri og let tilgængelige,” forklarer Kaj Grønbæk, professor ved Institut for Datalogi, Aarhus Universitet samt leder af  den strategiske indsats “Bæredygtig og Agil arbejdsstyrke” i forskningsplatformen MADE FAST.

Vigtigt at kunne sanse i VR

Der ligger også en opgave i at forbedre VR, så man også kan sanse vægt, forklarede Kaj Grønbæk. Det fandt man ud af i et feltstudier på Haldor Topsøe, hvor man har brug for at uddanne flere operatører til at udføre serviceopgaver, for at undgå stop i produktionen. Der ligger således en opgave i at udvikle støtte til at træne de serviceopgaver uden at være i nærheden af maskinen.

Her fandt man hurtigt ud af, at det for nogle af de opgaver, som skal trænes i VR hos Haldor Topsøe, er vigtigt at kunne fornemme, hvor tung en genstand er og genstandens overflade.

Kaj Grønbæk forklarer:

“I VR kan man i princippet løfte en 40 tons truck med en finger, uden at have en fornemmelse af, hvad den vejer. Men det skal man helst have, når man udfører opgaver på den i virkeligheden, og derfor tester vi forskellige metoder til at formidle en visuel gengivelse af vægt på helt nye måder. Vi kalder metoderne for pseudo haptics.”

Standard-service hos Velux

Hos VELUX, der har fabrikker flere steder i verden, har man kørt flere piloter med HoloLens for at finde ud af, hvordan man kan bruge AR til både remote support og guidance på deres fabrikker. Her er det overordnede resultat, at der er visse fordele ved at bruge brillerne i applikationer, hvor brugeren mangler de nødvendige kompetencer for at udføre en given opgave.

Der ligger især en værdi i, at de kan have hænderne fri, når de udfører et specifikt stykke arbejde samtidig med, at de kan blive guidet i processen, forklarede Sigurd Lazic Villumsen, Technology Contributor hos VELUX på MADE innovationskonferencen:

 “Vi kan se, at der i visse tilfælde, er fordele ved brugen af AR i forhold til traditionelle teknologier. Der ligger ofte en tidsbesparelse i det, og i andre tilfælde kan vi reducere rejseaktiviteten. Det skal dog ikke ses som en erstatning for andre teknologier, som fx videoopkald eller sidemandsoplæring. Specifikt for guidance er der samtidig et dilemma i, at vi som virksomhed skal bruge tid på at lave software til guidance på maskinerne i vores fabrikker. Det er maskiner, som kommer fra underleverandører i industrien. Hvorfor skal vi lave vores egne guides, når fx. dokumentation og træning oftest kommer fra leverandørerne? Det burde i stedet være noget, som tænkes ind, når vi køber maskinerne.”

VELUX er nået frem til en form for standardisering, således at fabrikker kan bestille dem som et standard stykke IT-udstyr og bruge dem til AR remote support i deres standard kommunikationsplatform – Teams.

Han kan samtidig godt nikke genkendende til, at en af de største udfordringer for effektiv produktion, er de menneskelige kompetencer, og at få folk til at træffe de rigtige beslutninger. Selv om VELUX er godt kørende i forhold til høj anciennitet, tror han, at AR kan være med til at løse nogle af de udfordringer. “Vi er bevidste om at, når vi introducerer ny teknologi i vores organisation, som afhjælper et specifikt problem, så skal vi vurdere, hvilke fordele de har i forhold til det eksisterende. Vi skal være sikre på at levere noget, der er bedre, eller som kan skabe synergier med eksisterende teknologier. For at finde disse synergier, og for at kunne kvantificere værdien, er det vigtigt at afprøve teknologierne internt. Som jeg ser det er vi kun lige startet på den her rejse.”

Andre nyheder

Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel