LEGO koncernen i MADE

I MADE bliver der forsket i hurtig produktudvikling. Her er fokus på modulære produktionsplatforme og gennemtænkt arkitektur. En vigtig del af LEGO koncernens succes er evnen til at udnytte de samme elementer flere steder. I 2004 var der 13.000 forskellige elementer, i dag er der ca. 7000 elementer. Det viste sig bl.a. at være en succes, da LEGO Friends blev lanceret; 80% af elementerne er genbrug fra tidligere produkter.

I MADE bliver der forsket i hurtig produktudvikling. Her er fokus på modulære produktionsplatforme og gennemtænkt arkitektur. En vigtig del af LEGO koncernens succes er evnen til at udnytte de samme elementer flere steder.

I 2004 var der 13.000 forskellige elementer, i dag er der ca. 7000 elementer. Det viste sig bl.a. at være en succes, da LEGO Friends blev lanceret; 80% af elementerne er genbrug fra tidligere produkter.
”Hurtig produktudvikling er vigtig for både større og mindre virksomheder. Og det er særlig værdifuldt hvor der er færre ressourcer. Med en god produktarkitektur skal man ikke udvikle på hele produktet hver gang, men måske kun udvikle halvdelen. Hvis den anden halvdel er konstant, så kan vi øge outputtet med en faktor to. Derfor er potentialet stort i både større og mindre virksomheder. Det organisatoriske setup skal dog være mere formelt i en stor virksomhed,” forklarer Niels Henrik Mortensen, der arbejder med større og mindre virksomheder som en del af MADE. Grundfos, der også deltager i MADE, deltog den 28. oktober på MADE Virksomhedsbesøg hos LEGO koncernen, hvor det var muligt at komme helt ind i produktionen. 

”Det var meget imponerende at se, hvordan LEGO har kombineret en effektiv produktion, med en høj sikkerhed og høj kvalitet. Nu er LEGO’s produkter jo ekstremt modulære, men det er deres produktion også. Det er lige fra emballage, til maskiner, til hvordan it-systemerne fungerer. Vi kan inspireres af, hvordan produktionen er opbygge modulært. Det er også noget at det, vi arbejder på i MADE,” Bjørn Langeland fra Grundfos
LEGO koncernen forsker bl.a. i digitalisering som en del af MADE.
”LEGO koncernen er i MADE, fordi vi støtter Open Innovation. Vi arbejder på at finde næste generation af teknologier, der vil gøre LEGO koncernen mere konkurrencedygtig, og det kan vi bedst gøre ved at samarbejde med andre produktionsvirksomheder,” fortæller Per Høvsgaard fra LEGO Concept Center. Her forsker LEGO i fremtidens produktionsteknologier og materialer i en innovativ mini-produktion.

Viden skal ud til alle

MADE Virksomhedsbesøg er åben for både større og mindre virksomheder. Deltagerne i virksomhedsbesøget hos LEGO koncernen fik mulighed for at se produktionen men også at høre om virksomhedens innovationsprocesser, som bl.a. er med til at give en hurtig produktudvikling.
”Hver gang man kommer på et MADE Virksomhedsbesøg, så kommer man altid lidt mere inspireret hjem. For selv om der er stor forskel på at producere drivhuse og lave LEGO systemer, så kan man altid lære noget fra andre. Det er imponerende at se den automatik, LEGO koncernen har i produktionen. Det jeg kan tage med hjem herfra er bl.a. standardisering af emballager, så man gør lager og logistik bedre. Tavlemøderne var meget detaljeret og det var imponerende at se, hvordan det var sat i system. Vi går alle med en forestilling om at produktudvikling er noget med at tænke store tanker, men sådan er det ikke. Det kan være meget konkrete forløb, som her på LEGO, hvor deres innovationsprocesser har sat alt i system,” fortæller Bo Stærmose, bestyrelsesformand i Juliana Drivhuse.
”Hurtig produktudvikling kræver, at man kender sit produkt. Hvis vi sammenblander mange produktarkitekturer og løser forskelligartede produktion den samme produktion, så ender vi med en eskaleret middelmådighed. I mange virksomheder er der seks måder at gøre noget ens på. Man kan med en rigtig produktarkitekttur opnå en faktor 2 effektivisering i en fabrik. Mit råd er, at implementeringen af produktarkitektur skal drives ud fra et finansielt perspektiv. Det betyder skarp måling på materialeomkostninger, lønomkostninger og capex,” forklarer Niels Henrik Mortensen.

Andre nyheder

Uddannelsesblog
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel

Tilmeld dig - og få viden og tilbud om arrangementer direkte i din indbakke

Det er gratis og uforpligtende at modtage vores nyhedsbrev.

CLOSE
9709

Tak for din tilmelding!

Du modtager nu en mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.

CLOSE
9709

Tjek din mappe med uønsket mail/spam, hvis du ikke modtager mailen.