Digitaliseringen udfordrer og giver muligheder

Da Danish Crown åbnede Nordeuropas største – og verdens mest automatiserede - svineslagteri i 2005 var det med forventningen om, at slagteriet var teknologisk og kapacitetsmæssigt langtidssikret. Med en stigning i kapacitet fra 75.000 til 109.000 på 11 år er maskinen blevet udfordret, og en del af datidens robotter er blevet erstattet af medarbejdere.

”Mange virksomheder kender til, at kunderne i stigende grad vil have mere tilpassede produkter samt øget dokumentation. Dette gælder også for Danish Crown koncernen, og det betyder, vi også skal søge at udnytte mulighederne inden for digitalisering til gavn for vores kunder, Danish Crown og vores ejere, landmændene,” fortæller Group R&D Manager i Danish Crown Søren Rosenkrantz Riber.

Da MADE – Manufacturing Academy of Denmark den 25. maj holdt Generalforsamling og Event, skete det på Danish Crowns svineslagteri i Horsens. Virksomheden er en del af forskningen inden for temaet hyperfleksibel automation i MADE, og deltagerne til generalforsamlingen og eventen fik mulighed for at komme helt tæt på produktionen under rundvisning på det 82.000 m2 store slagteri.

”Tidligere var grundlaget for Danish Crown et nogenlunde konstant og forudsigeligt markedet. I dag oplever vi i stigende grad at blive udfordret på dette. Der er en stigende uforudsigelighed i forsyningerne af råmaterialet, øgede produktionsomkostninger, usikre eksportmarkeder og en tiltagende niche-produktion. Det stiller stigende krav til os for at få skabt maksimal værdiforøgelse ud fra at udnytte alle dele af grisen mest optimalt. Alt dette samtidigt med, at især kunder og myndigheder øger kravene til dokumentation og gennemsigtighed,” siger Søren Rosenkrantz Riber.

Danish Crown ser flere muligheder med digitalisering. I øjeblikket bruges digitale teknologier i afgrænsede dele af forsyningskæden, men mulighederne er der.

”Digitaliseringen vil bl.a. øge vidensdeling i hele organisationen, og styrke samarbejdet med vores leverandører. Vi samarbejder allerede med GTS-institutter og universiteter, og har senest sat fokus på samarbejde med bl.a. opstartsvirksomheder inden for udvalgte områder. Vi har historisk set altid haft fokus på at lære af teknologier fra andre brancher – især i relation til udvikling af avancerede metoder til kvalitetssikring af vores produkter, hvor der er hentet meget inspiration fra sikkerheds- og medicobranchen”, forklarer Søren Rosenkrantz Riber.

Digital forsyningskæde sikrer CISCOs kvalitet og leveringsevne

Den amerikanske virksomhed CISCO omsætter for tæt på 50 milliarder dollars om året og er verdensførende inden for IT-produkter som f.eks. routers and switches . Henrik Bundgaard Jensen, Senior Director, Supply Chain Operations, fortalte til MADE arrangementet om, hvordan deres forsyningskæde har ændret sig de 17 år, hvor han har været ansat i virksomheden.

”Med en bred produktportefølje og produktion og logistik i 25 forskellige lande har vi et behov for en agil forsyningskæde,” fortæller Henrik Bundgaard Jensen. ”Digitalisering har været og vil fremover være et kritisk element i den løbende forbedring af vores forsyningskæde”.

CISCO oplevede i starten af 00’erne, at virksomheden ikke havde den supply chain infrastruktur, der skulle til for at støtte firmaets meget stærke vækst. Outsourcing af al montage og test af kunderordrer var en del af svaret. Outsourcing betød også, at CISCO var nødt til at finde en løsning, hvor de kunne overvåge produktionskvaliteten og leveranceevnen hos leverandørerne. Dengang var det mest baseret på interne udviklede systemer, men det har ændret sig meget i løbet af årene. 

 

”I dag har vi cloud-baserede løsninger, hvor vi udveksler produktions- og kvalitetsdata med vores leverandører. Det giver os blandt andet mulighed for at spore det enkelte printkort og komponenter på detailniveau. Før 2012 havde vi en række customiserede IT systemer, der var komplekse, hvilket gjorde dem svære at vedligeholde. Vi begyndte en stor modernisering af vores systemer, som blandt andet har betydet, at vores store datamængder er blevet meget mere tilgængelige, og det har åbnet helt nye muligheder for digitalisering og analytics, som vi ikke havde før,” fortæller Henrik Bundgaard Jensen.

”Vi sender forecast ud til alle vores leverandører, men i en dynamisk verden ændrer tingene sig jo hele tiden.  Hvis der f.eks. er et jordskælv i Japan, kan vi med vores cloud-løsning for materialestyring hurtigt spotte konsekvenserne hos vores komponentleverandører, og hvad det betyder for vores leveranceevne for et givent produkt. Dette er et godt eksempel på digitalisering af informationsstrømmen, og det betyder, at vi kan reagere meget hurtigere,” siger Henrik Bundgaard Jensen.

For CISCO er udviklingen af digitaliseringsløsninger en naturlig del af arbejdet med forsyningskæden. Derfor kræver de også af deres leverandører, at de investerer i automatisering og digitalisering.

”Vi har en dynamisk brug af meget store datamængder. Eksempelvis ved at udnytte testdata fra en komponentleverandør i produktionstesten af et konfigureret slutprodukt kan vi optimere, hvad der testes og faktisk spare tid og udstyr, samtidigt med at kvaliteten højnes. Hvor vi har implementeret disse cloud-baserede systemer, ser vi øget produktivitet, reducerede lageromkostninger og klare forbedringer i vores leveringsevne,” forklarer Henrik Bundgaard Jensen.

Koncerndirektør i Grundfos tiltræder som ny formand

På generalforsamlingen tiltrådte koncerndirektør i Grundfos Lars Aagaard som ny formand for MADE. Som uddannet maskinmester i A.P. Møller og med 24 års erfaring på alle niveauer i Grundfos kender han indgående til de udfordringer, som danske produktionsvirksomheder står med. Lars Aagaard overtager posten fra Lars Enevoldsen, der også kommer fra Grundfos. Lars Enevoldsen har været formand for MADE siden 2013.

 

”Vi har siden MADE blev grundlagt fået revitaliseret produktionsmiljøet på de danske universiteter og skabt et netværk mellem mange virksomheder. Vi deler viden på tværs inden for forskning, innovation og uddannelse.  Samtidigt har vi udviklet vores internationale netværk og udvikler løbende vores kompetencer inden for digitalisering. Mulighederne med digitalisering er mange og kompleks, og man kan ikke sætte sig ned og tænke sig til alt. Det bedste vi kan gøre er at komme i gang og få erfaringer. MADE skal nu sikre implementeringen af forskningsresultaterne,” fortalte afgående formand Lars Enevoldsen i sin beretning.

Underdirektør i Dansk Industri og bestyrelsesmedlem i MADE Charlotte Rønhof takkede på foreningens vegne Lars Enevoldsen for den indsats han har lagt i MADE.

”Man kan virkelig mærke, hvordan dit hjerte brænder for produktionsforskning og for produktion i Danmark. Det er forbilledligt, hvordan du har bygget bro mellem universiteter og virksomheder. MADE startede med 20 virksomheder, og i dag overdrager du en solid forening med over 100 medlemmer. Din efterfølger på formandsposten Lars Aagaard var medstifter af MADE, så der kommer en god kontinuitet i den fremtidige proces,” fortalte Charlotte Rønhof.

Andre nyheder

Uddannelsesblog
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel

Tilmeld dig - og få viden og tilbud om arrangementer direkte i din indbakke

Det er gratis og uforpligtende at modtage vores nyhedsbrev.

CLOSE
9709

Tak for din tilmelding!

Du modtager nu en mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.

CLOSE
9709

Tjek din mappe med uønsket mail/spam, hvis du ikke modtager mailen.