Borum: Fra håndværk til industri

I Hadsten, en halv times kørsel nordvest fra Århus, ligger Borum A/S. Virksomheden med ca. 40 ansatte er førende inden for produktion af maskiner til maling af vejstriber. En af grundene, til at de er førende, er, at de er gode til håndværket i at producere en maskine, der passer til kundens behov. Men et voksende markedet, og kunder der ønsker kortere leveringstid, har for 1½ år siden sat gang i en større forandringsproces. Virksomheden skal nu gå fra at være en god smed til at være en professionel drevet industriproducent.

”En øget standardisering og modularisering vil gøre det muligt for os at lave bedre og mere kundetilpassede løsninger,” fortæller udviklingschef Erik Kristensen.

Borum A/S har eksisteret siden 1861, og har i de sidste 45 år udviklet og monteret professionelle vejmarkeringsmaskiner til veje og lufthavne.

”Der er en rivende teknologiudvikling og øgede markedskrav inden for vores branche. Samtidigt er der en masse lovgivning og standarder, vi skal leve op til. Vi vil også gerne skabe et tættere samarbejde med vores brugere, bl.a. gennem udviklingen af nye interfaces. Alt dette betyder, at vi skal arbejdede os hen imod en mere professional drevet virksomhed,” siger Erik Kristensen

Målet for Borum er, at de vil gøre mass customization med kort leveringstid muligt.

”Med modularisering skal vi ikke hele tiden starte forfra. Hvis der kommer et nyt lovkrav eller et specifikt kundeønske, så kan vi gøre det, uden at ændre ved de andre moduler. Det giver et hurtigt flow i produktionen og kort leveringstid.

”Vejen fra håndværk til industri går rygende stærk, men det kan ske med kæmpeskridt, fordi vi har vores værdigrundlag på plads,” fortæller Erik Kristensen.

Forandringsparate medarbejdere

Borum’s hurtige vækst og nye arbejdsgange stiller krav til medarbejdernes forandringsparathed. Mange skal fragive sig tidligere ansvarsområder og måske kun arbejde på en specifik sektion. Virksomhedens direktør Ib Neustrup Simonsen indrømmer, at det kan være udfordrende for medarbejderne at være en del af en større forandringsproces. Men det er også spændende.

”Medarbejderne har taget fantastisk godt imod hele forløbet. De ved, at det vil give forbedringer. Det kræver dog, at man som leder gør målet klart. Vi bruger en del tid på at forklare, hvordan processen foregår, og hvad der kræves af den enkelte medarbejder. Vi skal have medarbejderne med, vækste og ikke gå på kompromis med kvaliteten,” fortæller Ib Neustrup Simonsen.bl.a.

Modtog støtte fra MADE

Borum fik i foråret et MADE Demonstrationsprojekt. Et af fokusområderne i MADE er, at ny viden skal implementeres i danske produktionsvirksomheder. Her er MADE Demonstrationsprojekt et af værktøjerne der giver konsulentstøtte til at en SMV kan gennemføre et kortvarig projekt, med en konkret udfordring. Borum søgte demonstrationsprojektet for at få værktøjer, der forberedte virksomheden til at standardisere og modularisere. Her var det vigtigt, at medarbejderne blev inddraget. For produktionschef Ole Nielsen har MADE Demonstrationsprojekt allerede vist sine resultater.

”Vi har fået etableret faste procedurer omkring tavlemøder, ordresituationen og de udfordringer vi har til dagligt. Jeg kan mærke forskellen på at budskabet kommer ordentlig ud. Da vi arbejder i selvstyrende grupper, kræver det disciplin at holde styr på lageret. Her er tavlemøderne med til, at medarbejderne får informationen og arbejder med den,” fortæller Ole Nielsen.

Borum har gennemgået mange forandringer og ændringer, inden de startede på MADE Demonstrationsprojekt. Men noget af det, som konsulenten Michael Wøhlk fra FORCE Technology har været med til er at visualisere er arbejdstiden.

”Tidsregistrering har været udslagsgivende for mange ting. Vi er blevet bedre til at synliggøre spildtid, og hvor meget tid man bruger på f.eks. service. Det er helt konkrete målbare faktorer, som vi nu kan arbejde med. Visualiseringen af dette giver ikke bare et resultat for den enkelte medarbejder, men også for mig som værkfører og for ledelsen,” forklarer Ole Nielsen.

Workshop med universitetet

Som en del af MADE Demonstrationsprojekt arrangerede konsulent Michael Wøhlk en workshop om mulighederne med standardisering. Her gav leder af MADE forskningen inden for modulære produktionssystemer Thomas Ditlev Brunø fra Aalborg Universitet en præsentation.

”Vi havde et kompakt forløb, hvor vi fik talt om udfordringerne. Vi præsenterede viden fra universiteterne, gode eksempler og en underbyggende teori, der viste fordelene. Borum har en vision om en modulær produktion, og her var workshoppen med til konkretiseret, hvad det betyder i deres kontekst. Det var en effektiv måde at få flyttet viden fra universitet til virksomheden, ” fortæller Thomas Ditlev Brunø.

Aalborg Universitet laver ofte workshops med virksomheder, som så har mulighed for at få studerende til at udvikle et koncept, der kan præsenteres for virksomheden efter et semesters projektarbejde. På den måde kan virksomhederne f.eks. få værktøjer til selv at kunne identificere standardiseringspotentialer i produkterne og produktionen.

”Borum har et produkt, som er oplagt at modularisere. Denne modulariseringtankegang skal nu til at ske på tværs af produkterne og produktfamilier. Det vil gøre det lettere at skalere produkterne, så længe grænsefladerne ikke ændres. For mange virksomheder er det en radikal ændring af tankesættet, men det gør en forskel,” forklarer Thomas Ditlev Brunø.

Kunderne mærker effekten

Transformationen fra smedebutik til industrivirksomhed kan ikke bare mærkes hos medarbejderne. For direktøren Ib Neustrup Simonsen kommer kunderne også til at mærke det.

”Vi kan producere til en bedre pris, hvis vi udvikler standardiserede løsninger. Samtidigt kan vi tilbyde en hurtigere og skarpere leveringstid. Det gør det også lettere for os at blive ISO-certificeret, hvilke betyder, at vi kan være med i de store udbud.”

Ib Neustrup Simonsen påpeger at det både har været et internt krav, og et krav fra kunderne, der gør at Borum er i gang med nye normer.

”Vi er i kraftig vækst, så det er vigtigt at vores virksomhed vokser på samme vis. Vi skal påvise noget kvalificerbart til kunderne. Samtidigt må vi ikke sænke vores kvalitet eller leveringstid – også selv om vi får mere travlt. I vores branche er after-sales service tiltrængt. I vores nye systemer har vi bedre styring på, hvad der er solgt, og hvad der skal være af reservedele. Det gavner både virksomheden og kunderne.”

 

Andre nyheder

Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel
Artikel

Tilmeld dig - og få viden og tilbud om arrangementer direkte i din indbakke

Det er gratis og uforpligtende at modtage vores nyhedsbrev.

CLOSE
9709

Tak for din tilmelding!

Du modtager nu en mail, hvor vi beder dig bekræfte din tilmelding.

CLOSE
9709

Tjek din mappe med uønsket mail/spam, hvis du ikke modtager mailen.