Elektronikfirma fra Fyn kravler op i værdikæden og øjner nye markeder

I en mindre, midtfynsk virksomhed går ejerne rundt med en lysende forretningsidé.

I Tommerup Stationsby finder man således Inno-Sign, et 18 år gammelt søsterselskab til elektronikproducenten Tommerup Elektronik. Inno-Sign udvikler blandt andet displays, prislinjer til benzinstationer samt parkeringsskilte, der kan vise, hvor mange ledige pladser der er tilbage på en parkeringsplads.

I eksempelvis en benzinprismast er det selve elektronikken – altså tallene som viser, hvad en liter blyfri 95 koster – som den ejerledede virksomhed leverer.

Men virksomheden er blevet mødt af et kundeønske om også at kunne levere en mere færdig løsning, en hel stander eller såkaldt pylon, og ikke kun den elektroniske del.

– Det har vi set et potentiale i. Vi vil på den måde kunne tilbyde flere ydelser og få adgang til nye kunder og markeder, siger Henrik Frydendal, adm. direktør hos Inno-Sign og sammen med Ole Rørdam Larsen medejer af Inno-Sign samt Tommerup Elektronik.

– En anden fordel ved at levere et samlet produkt er, at vi kan bruge vores erfaringer og viden på området til at designe den bedst mulige pylon for vores elektronik, som selvfølgelig ikke bør udsættes for megen vand eller varme. Kvaliteten af vores elektronik afhænger således af kvaliteten af det, som omgiver elektronikken, fortsætter han.

FAKTA

Inno-Sign og Tommerup Elektronik

  • Inno-Sign blev etableret i 2000 som et søsterselskab til Tommerup Elektronik, der er grundlagt i 1984.
  • Inno-Sign udvikler og sælger displays, prislinjer, parkeringsskilte mv.
  • Tommerup Elektronik udvikler og producerer elektroniske styringssystemer til brug i maskiner såsom opvaskemaskiner eller kompressorer.
  • De to virksomheder deler adresse i Tommerup Stationsby på Fyn og er ejet af Ole Rørdam Larsen og Henrik Frydendal.
Inno-Sign udvikler og producerer LED-baserede displays og prislinjer, bl.a. til benzinstationer.

Grundigt blik på arbejdsgange, ansvar og risici

Men at gå fra at være leverandør af en komponent til leverandør af et helt produkt eller system kræver nye arbejdsgange og processer i virksomheden samt overvejelser om de risici og ansvar, man påtager sig.

Hvis man leverer en komplet pylon til en benzinstation, står man blandt andet inde for, at den i design, udseende og sikkerhed opfylder gældende love og regler.

I et MADE Demonstrationsprojekt fik Inno-Sign således støtte fra FORCE Technology til at gennemgå og kvalitetssikre alle de relevante processer og beslutninger for at kunne bevæge sig højere op i værdikæden og levere en mere samlet løsning.

Såvel Inno-Sign som Tommerup Elektronik er ejerledet med henholdsvis Henrik Frydendal (forrest) og Ole Rørdam Larsen som direktør.

– Jeg har blandt andet været involveret i, hvordan de får bygget en businesscase op, hvilke beslutninger der skal tages, og hvilke risikovurderinger der skal foretages, og hvordan de kan få det ind i virksomhedens eksisterende processer, forklarer Andrew Hoff, chefkonsulent hos FORCE Technology og tilknyttet Inno-Sign i projektet.

De kritiske øjne på virksomhedens organisation, processer og arbejdsgange har belønnet sig.

Vi har fået et godt afsæt til at komme videre med de her produkter. Næste skridt er at satse yderligere på markeder som Norge og Sverige

Henrik Frydendal, adm. direktør, Inno-Sign
I Greve syd for København står en prototype på den pylon, som Inno-Sign har udviklet som en del af projektet.

Prototypen står i Greve

Der er blandt andet taget beslutninger om, hvilke dele af hele det færdige produkt der skal fremstilles på fabrikken i Tommerup Stationsby, hvilke dele som skal varetages af underleverandører, og hvem der skal have ansvaret for at leve op til gældende regler og myndighedskrav til de færdige løsninger.

Inno-Sign er kommet så langt, at der i dag står en prototype på et færdigt produkt – en pylon med benzinprislinjer – på en tankstation ved en motorvejsafkørsel i Greve syd for København.

– Vi har fået et godt afsæt til at komme videre med de her produkter. Næste skridt er at satse yderligere på markeder som Norge og Sverige. Der vil vi bruge pylonen, for vi føler, at vi har fået en døråbner i form af et udvidet produktsortiment, fortæller Henrik Frydendal fra Inno-Sign.

Relaterede videoer

Video
Video
Video
Video
Video
Video